Generatie Zwie is generatie Z en hoe bereik je ze?

Leestijd: … minuten

Een opkomende generatie, waarvan de rol in onze maatschappij toeneemt, is generatie Z. Je behoort tot de generatie Z wanneer je tussen 1995 en 2010 geboren bent. Zelf ben ik een generatie Z, want ik kom uit 1998. Om meteen een aanname recht te zetten: niet alle generatie Z’ers worden met een smartphone in de hand geboren. Sommige zijn nog opgegroeid zonder tablets en smartphone, maar met videobanden. En laten we niet vergeten dat er groot verschil zit tussen iemand uit ’95 en iemand die in 2010 is geboren. Hoe dan ook, generatie Z is groot en ‘we’ gaan een steeds belangrijkere rol spelen in de samenleving.

Generatie Z lijkt volgens sommigen veel op millennials, maar er is een degelijk verschil tussen de twee. KLARNA (online betaalmethode, nu of achteraf) heeft samen met FITZROY (online agency) een uitgebreid onderzoek gedaan naar het online koopgedrag van millennials en generatie Z’ers. In deze blog vertellen we hoe je generatie Z’ers het beste kan aanspreken en in jouw webshop kan laten converteren. Twee belangrijke onderwerpen die aanbod komen is het authentiek zijn en we beschrijven hoe deze generatie warmloopt voor organisaties die bezig zijn met duurzaamheid. In een eerdere blog hebben we onze drie tips voor de (non)-millennial bezoeker al gedeeld, deze lees je hier. Onze tips voor de Z’ers gaan als volgt:

Blog doelgroep bepalen door middel van (non)-millennial

1. Merkidentiteit:zorg dat je opvalt

Generatie Z kan je bereiken door authentiek te zijn en echt op te vallen als merk. Het is een generatie die opkomt voor maatschappelijke vraagstukken en ze zijn niet bang om hun nek er voor uit te steken. Zorg er daarom voor dat jij dat met jouw merk ook doet. Uiteraard op een manier die past bij jouw bedrijfsmissie. Ook jouw webshop kan je authentiek maken, gebruik bijvoorbeeld niet alleen tof fotomateriaal, maar zet ook andere effecten in zoals geluid en video. Uit het onderzoek is gebleken dat 70% het belangrijk vindt dat de merkidentiteit goed bij hem of haar past. Ze zijn dan veel eerder geneigd om een product in jouw webshop aan te schaffen. Generatie Z geeft minder om het product en meer om de organisatie  en haar visie erachter.

2. Duurzaamheid:wees er eerlijk over

Deze generatie shopt graag online, maar vergeet niet dat deze generatie zich erg bezighoudt met het welzijn van onze aarde. Maar liefst 64% van de generatie z’ers zegt zich zorgen te maken over het milieu. Hiermee wordt de interesse in duurzame processen groter. Ondanks dat het blijkt dat generatie z’ers zich niet inhouden met online shoppen vanwege het klimaat, is het wel goed om transparant te zijn over de duurzame acties die jij als organisatie onderneemt. Je hoeft niet volledig groen te zijn, maar wel verantwoordelijkheid te nemen. Door deze generatie is de interesse naar re-commerce gegroeid.

3. Commerce:optimaliseer voor smartphones

Het lijkt alsof de millennial meer op de smartphone besteld, dan de generatie Z. Het is lastig om dit volledig te kunnen verklaren. Is de generatie Z minder online aan het shoppen, omdat ze liever naar een fysieke winkel gaan? Is een deel van generatie Z nog te jong om te shoppen via een smartphone? Of is dit omdat de generatie Z vindt (maar liefst 75%) dat het online shoppen op mobiel geoptimaliseerd moet worden. Als we uitgaan van het laatste, dan raden we je aan eens te kijken naar PWA met Shopware. …

4. Data:gebruik het wise

Generatie Z weet maar al te goed wat er allemaal gebeurt in de wereld en zijn zich bewust van alle data die bedrijven over ze hebben. Zoals bij tip 1 al is omschreven moet je als organisatie opvallen. Doe dat ook met de manier waarop je met je data omgaat. Wees transparant én origineel. In het onderzoek van Klarna en Fitzroy staat dat deze generatie veel waarde hecht aan reviews van vrienden en familie. Zij komen dan ook met het idee om te laten zien wat je eigen netwerk van een bepaald product vindt. Een soort gepersonaliseerde reviews dus eigenlijk.

De toekomst:alles online?

Je zou misschien verwachten dat deze generatie alles online doet en uiteindelijk de fysieke winkels zullen verdwijnen. Dat is zeker niet het geval. Generatie Z gelooft in een toekomst mét fysieke winkels. Enerzijds omdat een fysieke winkel bezoeken vaak milieubewuster is, dan het bestellen van een pakketje. Al helemaal wanneer de bestelling geretourneerd moet worden. ‘Lekker passen’ in de winkel zal dus blijven bestaan.

Anderzijds gelooft generatie Z in het bestaan van fysieke winkels omdat:

Dit is ook een van de redenen waarom pop-up winkels tegenwoordig zo’n succes zijn. In het onderzoek van Klarna en Fitzroy staat ook dat online retailers moeten nadenken over het bieden van tastbare ervaringen in de offline wereld. Een pop-up winkel is een manier om van jouw webwinkel een fysieke ervaring te maken. Hiermee kan je jouw doelgroep een kans geven om jouw merk in het echt te beleven.

Contact?

Heb je nog vragen en wil je contact opnemen? Leuk! Klik op de Whatsapp-button rechtsonder in het scherm, of vul het contactformulier in. En wil je automatisch op de hoogte zijn van al het ShopWorks nieuws + exclusieve content? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang deze elke maand in je inbox.