4 tips voor een mobile first aanpak

Door Réhsmi Eikhout

Begin dit jaar schreef ik dit artikel over de e-commerce trends voor 2019. Inmiddels zijn we een aantal maanden verder en hoop ik dat online ondernemingen volop bezig zijn met het toepassen van de trends voor dit jaar. Bijblijven met nieuwe ontwikkelingen biedt je immers een belangrijke voorsprong op de concurrentie. Om organisaties waarbij dat nog niet helemaal lukt een handje te helpen, zoomen we in deze blogserie in op elke trend en behandelen we een aantal tips en tricks waar je direct mee aan de slag kunt. In de eerste blog van deze serie gaan we het hebben over de trend mobile first.

Mobile commerce is here to stay

In het vorige artikel noemde ik het al: in 2019 blijft smartphonegebruik onder consumenten stijgen en daarmee ook de mate waarin smartphones gebruikt worden om online te shoppen. Veel webwinkeliers zetten dan ook de stap naar een mobile first aanpak. Alleen een responsive webshop hebben is vandaag de dag namelijk niet genoeg meer. Om echt helemaal mobile first te gaan is het belangrijk om ook te kijken naar bijvoorbeeld design, geschikte betaalmethodes en een op mobiel afgestemd proces. Ik bespreek hieronder vier tips die je helpen om jouw webshop mobile commerce proof te maken.

Tip 1: neem mobiel als uitgangspunt voor design

Dat elke webshop een responsive design moet hebben, weten we inmiddels. Het grootste deel van de e-commerce platformen en bedrijven hebben dan ook sites die goed te gebruiken zijn op mobiel. De volgende stap in dit proces is het creëren van een mobile first of een mobile unique experience. Hierbij wordt een site specifiek voor de mobiele gebruiker gemaakt en geoptimaliseerd voor desktop. De mobiele site is het uitgangspunt en het design wordt volledig benaderd vanuit dat perspectief. Dit heeft een positieve invloed op de customer experience en zorgt voor een stijging in mobiele conversies. Online shoppers hebben op mobiel andere verwachtingen en voorkeuren, het loont zich dus om daar onderzoek naar te doen. Het zou zonde zijn als je die groep (en hun potentiële aankopen) misloopt.

Tip 2: optimaliseer page speed voor mobiel

We kennen allemaal het leed van pagina’s die lang moeten laden. Het aandeel bezoekers dat nog steeds geduldig wacht is na 7 seconden gereduceerd tot, tja… tot niets waarschijnlijk. Een hoge pagespeed is voor online shoppers essentieel, bij het ontbreken hiervan switchen ze binnen een seconde over naar een andere webshop en zie je ze nooit meer terug. Op mobiel is dit niet anders dan op desktop en zelfs belangrijker. 50 procent van alle Google zoekopdrachten wordt via mobiel gedaan en leidde in juli 2018 tot het lanceren van een mobile first Google index. Voorheen werd alleen de pagespeed van desktop sites onder de loep genomen, maar nu dus ook van mobiele sites. Naast het vasthouden van bezoekers is het optimaliseren van pagespeed voor mobiel dus ook essentieel voor je SEO ranking.

Wat kun je nu o.a. doen om je mobiele pagespeed te verbeteren:

  • Gebruik tools om je pagespeed te testen:
  • Afbeeldingen
    • Gebruik niet teveel afbeeldingen op een pagina
    • Reduceer de file size van afbeeldingen (zonder in te leveren op kwaliteit), naar JPEG 2000 of JPEG XR

Tip 3: optimaliseer het proces voor mobiel

Dat de shopping experience op mobiel heel anders is dan op desktop staat buiten kijf. Op een kleiner scherm is er maar een beperkte hoeveelheid van de site te tonen en werkt alles net even anders. De bezoeker heeft echter nog steeds hoge verwachtingen van de site en is meedogenloos wanneer hier niet aan voldaan wordt. Het loont zich dus om de customer journey van jouw klant op mobiel in kaart te brengen. Dit geeft je inzicht in het gedrag en de behoefte van jouw bezoekers, informatie die je kan gebruiken om de mobiele site te optimaliseren. Jij wilt bezoekers tenslotte zo snel mogelijk van de productpagina naar de checkout krijgen, de kans daarop verhoog je door het proces zo prettig mogelijk te maken. Zet vervolgens user testing in om te checken of je nieuwe aanpak ook echt werkt (ShopWorks kan je trouwens helpen met user testing, klik hier voor meer daarover).

Tip 4: mobiele betalingen

Zijn die bezoekers dan eindelijk in de checkout en bij de betaling aangekomen, dan wil je natuurlijk niet dat ze gaan afhaken. Zorg er daarom voor dat het betaalproces zo simpel mogelijk is en dat je betaalmethodes aanbiedt die geschikt zijn op mobiel. Hoe langer en ingewikkelder het proces, hoe meer tijd een bezoeker krijgt om de aankoop te heroverwegen. Een simpel betaalproces zorgt voor blije klanten en daar krijg je meer conversies en een hogere retentie voor terug. Online shoppers op mobiel houden van simpele betaalmethoden waarbij ze binnen een aantal stappen klaar zijn en geen ellenlange formulieren hoeven in te vullen. Denk bijvoorbeeld, naast het onmisbare iDeal in Nederland, aan one-click betaalmethoden als PayPal of Klarna. Zorg voor een goede verdeling en aanbod van verschillende type betaalmethoden die snel en eenvoudig werken.

Met bovenstaande tips ben je verzekerd van een vliegende start richting een mobile first mindset. Wil je meer weten of ben je benieuwd wat ShopWorks kan betekenen voor jouw mobiele strategie? Neem gerust contact op om het eens met een kop koffie te bespreken.

Koffie drinken