
February 16, 2021
Bier&zO



Do you dare to drink different?
Bier&zO startte in de jaren negentig met de verkoop van bier in het centrum van Rotterdam. Bier&zO hoort bij de familie van Bier&cO en Royal Swinkels Family Brewers. Bij Bier&cO houden ze ervan om de dingen net wat anders te doen en zijn ze niet bang nieuwe wegen te betreden. Vanaf eind jaren tachtig smokkelden ze als eersten een lading Belgisch abdijbier voor hun krakersvrienden naar Nederland: het begin van een groot avontuur.
Sindsdien zijn ze uitgegroeid tot een van Europa’s grootste importeurs van liefdevol gebrouwen dranken en vormen ze hét kenniscentrum van unieke dranken. Het is hun missie om jou de beste ambachtelijk gebrouwen dranken te laten proeven.
Diensten
De opdracht
Moederorganisatie Royal Swinkels Family Brewers, bedient met haar grote assortiment een brede set aan klanten – van horecaondernemers tot consumenten. Na de realisatie van het platform voor een ander organisatie van Swinkels – Brewfinder – waarin elke horecaondernemer zelf unieke speciaalbieren van over heel de wereld kan bestellen – gebeurde er iets wat niemand had verwacht. De Nederlandse horeca moest half maart 2020 haar deuren sluiten en de belangrijkste doelgroep van Brewfinder bestelde van de een op de andere dag geen bier meer. Het bedrijf had al langer plannen een nieuwe webshop te lanceren voor deze laatste groep, maar door de coronacrisis raakte de uitrol van deze plannen in een stroomversnelling. ShopWorks – dat eerder in opdracht van Royal Swinkels het platform van brewfinder.nl ontwikkelde – is benaderd om deze B2C Shopware webshop te realiseren.
Hergebruik voor snelheid
Het Shopware 6 platform van Brewfinder is eerder zo opgezet zodat het hergebruikt kan worden voor meerdere merken en concepten binnen Royal Swinkels Family Brewers. Het is daarom ook ingezet voor de nieuwe webshop voor het label Bier&zO. Zo kunnen contentblokken eenvoudig opnieuw gebruikt worden en zijn gebouwde koppelingen nu nogmaals inzetbaar. ShopWorks heeft het Shopware 6 platform van Brewfinder daarnaast uitgebreid met consumentenwebshop functionaliteiten.
Doorlooptijd van 2 weken
De webshop van Bier&zO was sterk verouderd en toe aan vernieuwing, en daarnaast was in de fysieke winkel reeds een aanbod van meer dan 1.200 bieren beschikbaar. Dankzij de inzet van de bestaande technologie en de samenwerking met Bier&zO kon de nieuwe webshop in zeer korte tijd gelanceerd worden: twee weken na ontstaan van het idee werd de nieuwe shop gelanceerd.
Snelheid boven perfectie
Joris Knaapen, verantwoordelijk voor zowel Brewfinder als Bier&zO, benadrukt enorm blij te zijn met de flexibiliteit en snelheid van ShopWorks. Het enthousiasme en de energie binnen het team van ShopWorks heeft bijgedragen aan het succes van deze lancering. De aanpak omschrijft hij als ‘snelheid boven perfectie’. Met een doorlooptijd van 2 weken moesten er keuzes worden gemaakt en het projectteam heeft daarom ook na de livegang van de webshop van Bier&zO doorgewerkt om de webshop steeds verder te verbeteren.