De Kracht van Marktplaats

Marktplaats is een populair kanaal voor autoverkopers. Voor zakelijke autoverkopers biedt Marktplaats een extra dienst: het platform ‘De kracht van Marktplaats’. Dit is een custom webapplicatie waarop zakelijke adverteerders de analytische gegevens van hun zakelijke advertenties op Marktplaats kunnen monitoren. Naast bezoekers- en leadinformatie biedt het online dashboard ook tips en profielen van autokopers om zo gericht mogelijk te adverteren. ShopWorks heeft De kracht van Marktplaats herbouwd en vernieuwd.

Onze aanpak

De kracht van data

Marktplaats wordt ruim 8 miljoen keer per maand bezocht. Door het gedrag van deze bezoekers te analyseren heeft Marktplaats waardevolle data verzameld over waar vraag en aanbod zich precies bevindt. Deze data wilden zij als extra dienst beschikbaar stellen voor zakelijke autoverkopers. De ‘kracht’ van De kracht van Marktplaats zit hem dus in de data en de vele waardevolle inzichten die het adverteerders biedt om hun doelgroep beter te bereiken en ROI per advertentie te verhogen.

Development door ShopWorks

Gekozen is voor een custom webapplicatie. Voor de grafische schil (front-end) is gebruik gemaakt van typescript, javascript, html en css. Dit met behulp van het javascript framework Angular. De back-end bestaat uit twee delen. Een API gebouwd in PHP op het Zend expressive framework waarmee de Angular front-end van data wordt voorzien. En een component wat met een message broker de enorme hoeveelheden data van Marktplaats verwerkt. Verder zijn front-end en back-end van elkaar gesplitst zodat Marktplaats flexibel is om deze in de toekomst ook te gebruiken voor een app of integratie in andere systemen.

Features & verkoopinzichten

Om de meest relevante verkoopinzichten aan te bieden over views, leads en sales bevat het platform veel interessante features. Denk aan advertentie-inzichten: suggesties ter verbetering van advertenties, meest en minst populaire advertenties en hoe een advertentie presteert ten opzichte van andere vergelijkbare advertenties. Maar het platform geeft ook marktinzichten zoals leads in de buurt en interesses per regio. Omdat verkopers via Marktplaats ook vaak telefonisch worden benaderd is ook de call tracking tool Freespee toegevoegd, die bijhoudt hoe vaak er in totaal wordt gebeld over een advertentie. Dit brengt online en offline leadinformatie bij elkaar in één overzicht.

 

“Werken met ShopWorks voelt alsof je met je eigen collega’s werkt”

Matthijs Wardenier - Product Owner DKVM

Wil je meer weten over deze case of wat ShopWorks voor jouw online bedrijfsvoering kan betekenen? Neem dan nu contact met ons op.