
October 7, 2020
De Kracht van Marktplaats



Al 9 jaar de populairste autowebsite van NL
Met De Kracht van Marktplaats geeft autodealers een online platform waarbij zij meer inzicht krijgen in hun eigen autoadvertenties op Marktplaats. Zo biedt Marktplaats op basis van een abonnementsvorm toegang tot uiteenlopende statistieken. Een autodealer kan middels dit platform o.a haar eigen ROI snel berekenen. Maar ook geeft de DKVM een compleet overzicht van het bezoek en leads van de advertenties van de dealer. Het platform staat vol met tips om advertenties nog succesvoller te maken en via de inlog heb je snel inzicht in alle leads.
Diensten
De opdracht
DKVM ook wel “De kracht van Marktplaats” is een project voor Marktplaats zakelijk die ShopWorks in 2016 gestart is. Marktplaats zocht een e-commerce partner voor de ontwikkeling van een e-commerce platform voor autodealers. Het doel van dit platform was meer inzicht geven over de verkoop van de dealers via autoadvertenties op Marktplaats. Het idee was een online platform waar alle statistieken rondom deze advertenties inzichtelijk werden gemaakt. De dealers kunnen op basis van een abonnement toegang tot het platform en daar interessante statistieken inzicht en overzichten op te vragen.
Technisch platform
ShopWorks heeft dit project gerealiseerd op basis van een custom PHP backend. Dit voldeed het best aan de vraag van Marktplaats. De front-end is gebouw met Angular(2). Het project begon in 2016 vrij klein. Op deze manier Marktplaats leren wat er wel en niet werkt. We zijn gestart met een dashboard en een advertentieoverzicht voor de auotdeler. In de loop der jaren is het platform verder uitgebouwd, waardoor vanuit Marktplaats en haar aangesloten dealers ook steeds meer vraag naar inzicht kwam. ShopWorks heeft daarom een flink aantal nieuwe features gebouwd. Een van de belangrijkste features is dat er vanuit DKVM ‘Opvallers’ aangeschaft kunnen worden door de autodealers. Deze ‘Opvallers’ zorgen er voor dat een advertentie terug naar de 1e pagina gezet kan worden op Marktplaats of dat de advertentie bijvoorbeeld de hele week bovenaan de pagina blijft staan.
Performance
Dit platform vooral meer inzicht en duidelijkheid voor de autodealer hoe de performance van zijn advertenties is op marktplaats. Het doel van DKVM is de autodealer meer controle te geven, waardoor we zijn advertentie verkoop proberen te bevorderen. Gebaseerd op inzichten en cijfers kunnen de autodealers aanpassingen doen of leads benaderen.
