Digitale transformatie van glasverpakkingsproducent Miron

Over

Digitale transformatie van glasverpakkingsproducent Miron

Bekijk het project
Opdrachtgever
Miron
Diensten
Shopware
Industrie
Productie

Challenge

Solution

No items found.

Results

Technology

This project is built with our technology partners:

No items found.

Miron Violetglass produceert en distribueert een breed assortiment unieke en gepatenteerde ‘biofotonische’ violetglazen verpakkingen voor natuurlijke producten in de schoonheids-, persoonlijke gezondheids- en voedings- en drankenindustrie. Miron biedt al ruim 25 jaar een breed assortiment aan flessen en potten met bijbehorende sluitingen, pompjes, pipetten en andere accessoires aan internationale klanten in meer dan 50 landen.

Duizenden bedrijven verpakken o.a. hun natuurlijke cosmetica, vitamines, superfoods, theeën, kruiden, honing, oliën, water en vele andere producten in Miron violet glas. Miron bedient zowel innovatieve startups met nieuwe creaties als gevestigde bedrijven die klaar zijn om hun verpakkingsoplossing te upgraden.

De opdracht

Begin 2020 bestond de online aanwezigheid van Miron nog uit een website uit 2008. Het online kanaal werd zowel intern als extern nauwelijks gebruikt en daar komt nu verandering in. In het voorjaar lanceerde Miron al een tijdelijke website die up-to-date en responsief was, voordat er toegewerkt werd naar een meer lange-termijn oplossing. Miron koos voor Shopware 6 en besloot om het design van de site bij een grafisch professional neer te leggen. Daarna kwam ShopWorks aan boord om de realisatie en doorontwikkeling van het Shopware 6 platform te realiseren.

Minimal Viable Product (MVP)

Eind augustus 2020 is de eerste MVP versie van het Shopware 6 platform gelanceerd. Het platform is op basis van Shopware Professional opgebouwd, een wel overwogen keuze vanuit Miron. Zij bespaarden op de licentie (ten aanzien van een Enterprise licentie) en kozen er bewust voor om meer custom elementen door ShopWorks te laten realiseren van het overgebleven budget. Een MPV versie zorgt ervoor dat Miron kan leren wat haar online gebruikers (zowel intern als extern) nodig hebben. De eerste opvallende ervaringen en benodigde aanpassingen zijn ondertussen al binnen en omgezet naar nieuwe user stories voor een volgende release.

Custom elementen

Voor Miron realiseerde ShopWorks een aantal opmaat gemaakte tools. Zo is het een ‘dynamische bottles & jars slider’ op de homepage, gemaakt door een front-ender uit het ShopWorks team. Verschillende flessen en glazen worden op deze manier op een unieke, speelse manier gepresenteerd. Ook kunnen artikelen sneller gevonden worden door de geoptimaliseerde zoek- en filterfunctie. Daarnaast heeft ShopWorks ook een stuk front-end en back-end code gerealiseerd in de vorm van de ‘get a quote’- tool. Door de inzet van deze tool kan iedereen een quote aanvragen. De tool houdt rekening per welke hoeveelheid een product uitgegeven wordt. Na het aanvragen van een quote ontvangt de salesafdeling van Miron een notificatie en kunnen zij alle details van de aanvraag inzien in Shopware.

Complexiteit en verzendingen

Vijfentwintig jaar na de oprichting van Miron zet het bedrijf de eerste stappen op het gebied van e-commerce. Dit betekent veel wijzigingen aan bestaande processen, systemen en gewoonten. Het product dient geschikt gemaakt te worden voor e-commerce. Waar voorheen alle bestellingen via Sales medewerkers verliepen, kunnen klanten straks zelfstandig bestellingen plaatsen. Omdat niet alle sluitingen op alle flessen of potten passen, heeft ShopWorks geholpen om gerelateerde producten weer te geven. Ook zijn de productomschrijvingen verrijkt om klanten hierbij beter te assisteren.Het instellen van de juiste verzendkosten is voor Miron een flinke klus geweest. Zo dient er per bestelling het totaalgewicht en het aantal dozen berekent te worden, waarna er in combinatie met het verzendadres de juiste verzendkosten in rekening kunnen worden gebracht. Vanuit de MVP gedachte is er gestart met UPS zendingen en wordt er in 2021 gekeken naar een uitbreiding hierop. Daarnaast heeft Miron klanten in meer dan 50 landen waardoor het instellen van de juiste VAT-regels extra complexiteit met zich meebracht. Gelukkig kon dit gerealiseerd worden door gebruik te maken van een combinatie van 2 plug-ins.