June 10, 2021

A decade of ShopWorks ecommerce

56

Het is je wellicht niet ontgaan: ShopWorks bestond in april 10 jaar! Van een klein bureau dat wilde meegaan met de ontwikkelingen in de markt zijn we uitgegroeid tot een gespecialiseerde club waar we opdrachtgevers helpen met hun next big step in e-commerce. Zoals meestal, gaat zo’n evolutie niet over één nacht ijs. Van hobbyen en zelf ervaring opdoen met een webshop in boxershorts tot één van de grootste Shopware-specialisten in Nederland: daar zit een heel avontuur tussen. Reden genoeg om terug te blikken op ‘a decade of ShopWorks e-commerce’, maar ook om vooruit te kijken. Want: wat betekent ‘Pushing boundaries in ecommerce’ nou voor ons en hoe denken we dat de komende 10 jaar eruit gaan zien op e-commerce gebied? We vertellen het je in dit interview met Tomas Hesseling, managing director en co-founder van ShopWorks.

Het begin van ShopWorks

ShopWorks begon ooit als zusterbedrijf van toenmalige grote broer eFocus (nu Valtech) vanuit de wens om ook mkb-bedrijven die wilden digitaliseren verder te kunnen helpen. Ondanks dat die drive sterk aanwezig was, was er niet meteen een duidelijk visie. Tomas: ‘Ik denk dat die er in het begin nog helemaal niet was. Wat we wel duidelijk zagen was dat er onder de groep van mkb-bedrijven steeds meer digitale vraagstukken ontstonden. En een deel van die vraag bestond uit uitdagingen op het gebied van e-commerce. Daar wilden we graag aan werken.’ Zo rond 2010 stond e-commerce echt nog in de kinderschoenen en was het alleen toegankelijk voor een groepje pioniers. Daarna veranderde dat en ontstonden er meer mogelijkheden die ook voor kleinere bedrijven geschikt waren. ShopWorks speelde daarop in met dienstverlening die qua budgetten en mogelijkheden aansloten bij de behoeftes van het mkb.

‘Een van de eerste projecten die we hadden was een leverancier van digitale boeken voor e-readers. Heel nieuw in die tijd. We hadden een shop gebouwd in Magento die was gekoppeld met een centraal boekenweb waarin alle boeken digitaal ter beschikking werden gesteld. Mensen konden vanuit daar boeken aanschaffen, downloaden en op hun e-readers zetten. Destijds was het een complex project met allerlei koppelingen, het uitgeven van licenties en het ophalen van data. Het was een mooi project, maar wel enorm uitdagend.’

Een ander memorabel project uit die tijd was de Roestige Winkelwagen Awards: ‘Een idee dat we samen met partners uit de e-commerce branche hadden bedacht. Verschillende betaalproviders, verzendpartijen en marketingbureaus deden mee. Partijen die wel wat reuring konden gebruiken, konden zichzelf nomineren voor een categorie om een award te winnen en Emerce deed mee als mediapartner. Ontzettend leuk om te doen, maar het organiseren was veel werk. Het was daarom een eenmalige awardshow.’

Van technologie leverancier naar full service e-commerce partner

Naarmate de jaren vorderden ontwikkelt ShopWorks zich van technologie leverancier steeds meer naar een bredere e-commerce leverancier. Naast Magento komen Drupal, WooCommerce en WordPress erbij in het aanbod. ‘We wilden als bureau niet meer zozeer over één technologie hoeven praten, maar kunnen zeggen ‘kijk welke oplossing het beste bij je past’. Vanaf dat moment zijn we dat altijd blijven doen, waarbij we er dus altijd voor hebben gekozen dat we meerdere systemen willen voeren om klanten de keuze te geven.’ Tegenwoordig doet ShopWorks dat met Shopware, Shopify, Drupal en Webflow.

Zeker als we het over Shopware hebben is ShopWorks een prominente voorstander. Hoe is die liefde voor het platform ontstaan? ‘In 2014 kwamen we Shopware voor het eerst tegen op de Webwinkel Vakdagen en waren we in no time overtuigd van de mogelijkheden en potentie van het platform. Het partnercontract werd vrij snel daarna getekend.’ Shopware, destijds nog een hele onbekende speler in Nederland, heeft even tijd nodig om in het oog te springen binnen de branche. Naast het opleiden van developers en behalen van de nodige certificeringen ging ShopWorks daarom de bühne op om het met partners als Buckaroo en Exact over de vele, vernieuwende mogelijkheden van het platform te hebben. Tomas: ‘Ik heb echt gelobbyd toen om anderen te laten zien hoe gaaf het is. Ook om te laten zien dat er naast Magento wel degelijk een geschikte uitdager was.’ In 2016 ontwikkelde ShopWorks de eerste Shopware webshop voor Keune Haircosmetics.

Flash forward. Vele Shopware shops, een Enterprise partnership en mooie projecten verder zitten we in 2021. ShopWorks heeft inmiddels zelf een aantal vrij beschikbare Shopware plugins ontwikkeld, een eigen Middleware oplossing gemaakt en zich ook gespecialiseerd in Shopify webshops. De shift van e-commerce leverancier naar full e-commerce partner is daarbij in volle gang. ‘We zijn ons nog meer gaan focussen op het creëren van schaalbaarheid en flexibiliteit voor onze klanten. Daarom besloten we onlangs alleen nog met marktoplossingen te werken. Op die manier houden bedrijven de regie en zijn ze niet afhankelijk van maatwerkoplossingen van bureaus.’ De eigen middleware heeft zodoende inmiddels plaatsgemaakt voor een oplossing van gespecialiseerd partner Alumio en zo blijft ShopWorks samenwerkingen opzoeken met innovatieve specialisten in de markt.

De toekomst van e-commerce

Hoe zien volgens jou de komende 10 jaar eruit op het gebied van e-commerce? ‘Je ziet dat veel grote bedrijven kleine bedrijfjes overnemen en daardoor groeien maar ook met meer technische diepte en uitdagingen te maken krijgen. En dat zie je dan weer in de systemen die daar gebruikt worden, niet alleen het e-commerce platform maar ook de PIM- en ERP-systemen, en het hele technische lijstje dat daar achteraan komt. De middleware rol wordt daarmee groter en belangrijker. Heel specifiek zien we ook de wensen op het gebied van PIM-systemen veranderen, gebaseerd op de groeiende behoefte om marketing data bij te houden, te vertalen en te gebruiken voor insights. Helemaal bij bedrijven die ook internationaal opereren en webshops in andere landen hebben. De hoeveelheid te beheren data groeit en e-commerce platformen kunnen die hoeveelheid data niet verwerken. Daar is het systeem niet voor gemaakt, webshops zijn meer transactieplatformen. PIM-systemen zijn wel voor het verwerken van data uitgerust. De vraag naar dat soort systemen zal de komende jaren vermoedelijk alleen maar groter worden.’

Pushing boundaries in e-commerce

‘Pushing boundaries’ in ecommerce is de aangescherpte visie van ShopWorks. Wat gaan we daarvan zien in de toekomst? ‘Afgelopen tijd heeft in het teken gestaan van verandering, we hebben een nieuwe missie en visie geformuleerd, nagedacht over onze dienstverlening en doelgroep. Eigenlijk hebben we het hele bedrijf opnieuw langs de lat gelegd. We waren eerst een leuk bureautje met 25 man die het leuk doen, nu willen we echt meespelen voor de titel. En ‘Pushing boundaries’ staat daarbij symbool voor onze ambities buiten de Nederlandse landsgrenzen, op het gebied van techniek en voor het type shops dat we willen ontwikkelen. We hopen door te groeien tot een bureau van 100 mensen in de komende 5 jaar. Genoeg op de planning dus.’  

Latest Blog

Omnichannel voor B2B: het hoe en waarom

Omnichannel voor B2B: het hoe en waarom

Release februari Shopware 6 nieuws

Release februari Shopware 6 nieuws

ShopWorker Carst aan het woord

ShopWorker Carst aan het woord