July 12, 2021

Anne-Marieke in het Emerce Magazine

60

IN DE JONGE JAREN VAN INTERNETBUREAU EFOCUS WAS ZE ER AL BIJ EN MAAKTE DE ONTWIKKELING MEE TOT EEN WERELDBEDRIJF. MET DE OVERSTAP NAAR SHOPWORKS SLAAT ANNE-MARIEKE VAN DER KLOET WEER EEN ZELFDE BRON VAN ZINDEREND ONDERNEMERSCHAP AAN.

‘Geheimen achter klantsuccessen zijn mateloos interessant’

Waarom verliet je Valtech?

“Tien jaar geleden ben ik bij eFocus gaan werken. Dat was de tijd dat de oprichters er nog in zaten als ondernemer. Daar heb ik de mooist denkbare tijd van het bureau meegemaakt. Het kon niet op qua groei, klanten en innovaties. Dat succes werd bekend en leidde uiteindelijk tot de overname door Valtech. Dan krijg je automatisch een transitie en moet je jezelf afvragen of en hoe lang je onderdeel van zo’n wereldwijd netwerk wilt zijn. Dat was een proces. Eenmaal op een punt gekomen, ben ik met Marc-Paul Brandt, mede-oprichter van eFocus en ShopWorks, in gesprek geraakt. Deze band is altijd goed geweest en een kans om nog eens samen te werken kon ik niet laten schieten.

Waar sloeg je op aan?

“De ambitie om het verschil te maken. Dit is een club die niet simpel opdrachten aanneemt en uitvoert, maar partnerships aangaat en met zijn klanten wil groeien. We willen aan de bal zijn, effectief werken, waarde en vakmanschap leveren. Dit past ook bij mij als persoon.”

Hoe heb je je ingewerkt, zo in corona tijd?

“ShopWorks is een bedrijf met korte lijnen. Vanaf mijn eerste dag voel ik me thuis in het team. Het scheelt natuurlijk dat ik de mannen achter het bedrijf al jaren kenen dus wist waar ik terechtkwam. En qua kennismaking met het team: ik ben veel op kantoor en wie dat wil kan dat – onder voorwaarde dat het verantwoord kan –ook doen. Zo zie ik de mensen toch. En als je goed luistert, krijg je toch al snel een beeld.”

Goed vertrekpunt dus, maar wat houd je werk in?

“Als je het vanuit een vogelvluchtperspectief bekijkt, ben ik verantwoordelijk voor klantsuccessen. Dat klinkt vrij los, maar het omvat alles dat ons en onze klanten succesvol maakt. Ik ben er voor het team en wil hen het verschil laten maken. Dat betekent een agile transformatie, aandacht voor mensen en cultuur, maar ook het finance stuk van de organisatie. Kort gezegd leg ik de fundamenten voor verdere groei. Nu betekent dat veel dingen tegelijk in gang zetten en als dat goed gaat, verandert de invulling van mijn rol.”

Op welke manier?

“Ik vind het geheim achter klantsuccessen mateloos interessant. Als de fundamenten hier eenmaal goed staan, richt ik me meer op de kracht van de combinatiecommercie en menselijkheid. Je kunt wel vanuit een Excel of Powerpoint bepalen waar je heen wilt, maar het zijn de mensen die het doen. Bij ons, maar ook bij de klant. Het interessante is dat ook daar vaak de oprichters nog aan boord zijn in de onderneming. Ik praat dan niet meer met een board die rapporteert aan een Amerikaans hoofd- kantoor, maar met iemand die zich elke dag inzet om zijn bedrijf succesvol te maken.”

Wat betekent dat concreet?

“We zijn een full service bureau in e-commerce. Een one stop shop die ook na go-live een partner blijft voor groei, door de inzet van strategie en marketing. Om opdrachtgevers goed van dienst te zijn, is het belangrijk dat we stil staan bij wat ze vragen en echt begrijpen wat het doel is. Onze opdrachtgevers vinden het fijn als ze techniek en marketing kunnen neerleggen bij één partij. Dat ontzorgt hen en ze kunnen direct contact leggen wanneer nodig.”

Kijkend naar de toekomst: wat zou je ooit wel of nooit meer willen doen?

“Met alle lessen die ik hier ga leren, wordt mijn wereld sowieso anders. Ik kan niet exact verwoorden wat ik wil, maar ik houd van ondernemerschap. Misschien trek ik zelf ooit de stoute schoenen aan en begin ik een start-up. Het lijkt me wel gaaf, ooit iets vanaf nul op te bouwen.”

 

 

Latest Blog

Omnichannel voor B2B: het hoe en waarom

Omnichannel voor B2B: het hoe en waarom

Release februari Shopware 6 nieuws

Release februari Shopware 6 nieuws

ShopWorker Carst aan het woord

ShopWorker Carst aan het woord