May 11, 2021

B2B commerce in 2020

31

Waarom 2020 nog het moment is om jouw B2B e-commerce beleving te verbeteren

Steeds meer organisaties binnen de B2B-markt zetten de stap naar e-commerce. Logisch ook, want een webshop is een ontzettend interessant kanaal om goederen en diensten op te verkopen. De kansen om je onderneming te laten groeien via e-commerce zijn legio. Wij denken dan ook dat e-commerce een vast onderdeel van bijna elke bedrijfsstrategie moet zijn. Zeker in de digitale wereld van nu kun je als organisatie binnen een B2B-markt eigenlijk niet meer zonder een e-commerce platform. In dit artikel bespreken we waarom je het jaar 2020 nog kunt aangrijpen om jouw B2B e-commerce beleving te starten of te verbeteren.

B2B leadgeneratie op afstand en het vergroten van je afzetmarkt

De afgelopen maanden hebben het belang van een goede e-commerce structuur en strategie benadrukt. Doordat sales teams niet meer, of in aanzienlijk mindere mate, een fysiek bezoek kunnen afleggen aan bestaande of potentiële klanten is de druk op deze teams gegroeid. Een online platform biedt hier uitkomst. Het kan bijvoorbeeld fungeren als digitale catalogus waarmee het sales team potentiële klanten interactief – en op afstand – adviseert, maar ook voor het bestellen van producten en samples en voor offerte- of contactaanvragen. Door deze acties online beschikbaar te maken worden ze bovendien laagdrempeliger, wat uiteindelijk kan leiden tot een boost in sales en conversie.

Met het inzetten van een e-commerce platform groeit ook je potentiële afzetmarkt. Een digitale winkel is namelijk in een paar klikken te bereiken. Door aandacht te besteden aan jouw online vindbaarheid kun je zorgen voor een flinke omzetstijging.

Kosten en tijdbesparing voor zowel klant als ondernemer

Een B2B e-commerce platform kan een goede kostenbesparing zijn. Het inzetten van een online portal voor klanten om te bestellen verlaagt de druk op een salesafdeling die altijd bereikbaar moet zijn. Je hebt wellicht minder salespersoneel nodig, het kan zelfs de noodzaak van een sales team volledig weghalen, mits je organisatie daar geschikt voor is. Het digitaliseren van de verkoopprocessen en dienstverlening is een goede stap richting het verlagen van operationele kosten, iets waar je als organisatie altijd baat bij hebt.

Naast kosten bespaart een e-commerce platform ook tijd. Enerzijds hoeven account- of salesmanagers niet meer fysiek naar elke klant toe en houden daardoor tijd over. Anderzijds profiteren klanten ook van een tijdbesparing, zij hoeven namelijk geen tijd meer te reserveren voor een inkoopgesprek met de account- of salesmanager en kunnen op eigen gelegenheid, na werktijd bijvoorbeeld, zelf hun producten bestellen in de webshop.

Een mooi voorbeeld hiervan is Keune Haircosmetics. ShopWorks ontwikkelde een B2B-platform voor Keune om haar B2B-klanten, kapsalons en haarstylisten, te kunnen bedienen. Door het bestaan van de webshop was het voor Keune’s accountmanagers niet meer noodzakelijk om naar elke kapsalon te gaan voor leadgeneratie of herhaalorders. Ook kregen ze terug van klanten dat zij het erg prettig vonden de mogelijkheid te hebben om hun inkopen te doen op een moment dat het hen uitkwam.


Resterend vooraf vastgezet budget opmaken

Het jaar 2020 was en is nog steeds een vreemd jaar. De coronapandemie heeft op zakelijk gebied veel gevolgen gehad voor bedrijven en organisaties, ook budgettechnisch. Wellicht is een deel van het budget dat ergens voor gereserveerd was niet besteed, bijvoorbeeld voor een event of beursdeelname die niet door kon gaan, en is er een restant op de begroting. Als dit bij jouw onderneming het geval is, is dit een uitgelezen kans om het resterende budget te investeren in een B2B e-commerce platform.

Werken aan klantenbinding en -loyaliteit

Customer experience is niet alleen belangrijk op de B2C-markt. Een betere customer experience zorgt voor meer binding met je merk en terugkerende klanten, ook bij B2B-bedrijven. Een e-commerce platform biedt je de mogelijkheid om precies daaraan te werken. Begin met de ‘etalage’ van je webshop, ofwel de voorkant, en zorg voor een look en feel die helemaal past bij je merk. Eerder genoemd voorbeeld, Keune Haircosmetics, is daar heel goed in geslaagd. Voorzie de webshop van goede afbeeldingen, tackle alle vragen die klanten mogelijk kunnen hebben met een FAQ-pagina en geef aan hoe klanten je kunnen bereiken als ze hulp of advies nodig hebben. Zo laat je zien behulpzaam en betrouwbaar te zijn, aspecten die zorgen voor een goed imago wat weer leidt tot binding met je merk. Ook kun je speciale campagnes opzetten voor klanten met gepersonaliseerde aanbiedingen of kortingen. Deze acties zijn vaak eenvoudig in te stellen via de achterkant van een webshop. Met een B2B e-commerce platform wordt werken aan klantenbinding en -loyaliteit makkelijker en behaal je sneller doelen als het verhogen van retentie en Customer Lifetime Value.  

Kortom: een webshop voor B2B-bedrijven levert een breed scala aan voordelen op. In een wereld waarin het ‘nieuwe normaal’ nog lang kan duren wordt het belang van online steeds groter. Mis de boot niet en begin dit jaar nog met het realiseren van jouw B2B e-commerce platform.

Sta jij te springen om met een B2B-platform aan de slag te gaan? Of wil je graag wat meer informatie? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek. We vertellen je graag meer over de mogelijkheden voor B2B e-commerce platformen met Shopware of Shopify.

Latest Blog

Omnichannel voor B2B: het hoe en waarom

Omnichannel voor B2B: het hoe en waarom

Release februari Shopware 6 nieuws

Release februari Shopware 6 nieuws

ShopWorker Carst aan het woord

ShopWorker Carst aan het woord