Beste Shopify apps

Shopify is al jarenlang geliefd onder uiteenlopende organisaties. Het e-commerce platform biedt enorm veel mogelijkheden en is met verschillende abonnementen en pakketten betaalbaar voor alle type bedrijven. Daarnaast staat Shopify bekend om de gemakkelijke en gebruiksvriendelijke interface en zijn er talloze functionaliteiten waardoor elke online ondernemer een webshop kan realiseren die precies bij de onderneming past.
Naast de functionaliteiten is er een enorme verzameling aan apps, oftewel plug-ins, beschikbaar in de Shopify App Store. Voor zo’n beetje elke denkbare functie van een webshop is een app te vinden: voor marketingdoeleinden, social media en verzending van producten, tot SEO, klantenservice en meer. Er zijn premium apps die je tegen betaling kunt gebruiken, maar er zijn ook veel gratis varianten beschikbaar. Om je op weg te helpen bespreken we hier vijf populaire apps in Shopify die erg interessant kunnen zijn voor elke B2B of B2C webshop.
Klaviyo marketing automation
Klaviyo is een marketing automation app die je helpt met het vormgeven en versturen van persoonlijke en gerichte communicatie naar klanten. Hoe precies? De tool verzamelt relevante data van gebruikers die jij vervolgens kan inzetten in geautomatiseerde e-mailcampagnes. Stuur bijvoorbeeld een mail wanneer iemand zich inschrijft voor een nieuwsbrief, een product in de winkelmand heeft achtergelaten of stuur een kortingscoupon wanneer een klant jarig is. Ook kun je met de data die Klaviyo verzamelt klantsegmenten maken gebaseerd op allerlei factoren. Voor deze klantgroepen kun je aansluitend ook geautomatiseerde campagnes inrichten, bijvoorbeeld met gepersonaliseerde productaanbevelingen. Klaviyo is een ontzettend handige app die je niet alleen helpt met het boosten van de conversie van jouw webshop maar ook met het opbouwen van een relatie met je klant.
Klaviyo is gratis te gebruiken tot 250 e-mailadressen en 500 verzonden mails, daarna zijn er verschillende abonnementen beschikbaar vanaf $20 per maand afhankelijk van de hoeveelheid e-mailadressen en het aantal gewenste mailings.
Wishlist van Wishify
De app Wishlist van Wishify stelt online shoppers in staat om hun favoriete producten op te slaan in een lijst. Met de app kun je een hartje toevoegen aan een productpagina, waarna het product met een klik op het hartje in de lijst met favoriete producten terechtkomt. Klanten kunnen later terugkomen naar deze lijst, of je stuurt ze na een paar dagen een (geautomatiseerde) mail ter herinnering. Daarnaast biedt Wishify shoppers de mogelijkheid om de Wishlist te delen met familie en vrienden via sociale media. Een handige feature om meer exposure voor jouw webshop én een groei in conversie te realiseren. Wishlist van Wishify is een onmisbare app, zeker met de feestdagen op komst, wanneer iedereen aan de slag gaat met verlanglijstjes, is het aan te raden de app te installeren.
Wishlist heeft een gratis versie en drie betaalde abonnementen in verschillende prijscategorieën: het Professional Plan voor $5.99 per maand, het Premium Plan voor $12.99 per maand en het Advanced Plan kost maandelijks $29.99.
Plug in SEO
Dat SEO belangrijk is hoeven we je niet meer te vertellen. SEO biedt een uitgelezen kans om ‘gratis’ traffic vanuit zoekmachines naar een webshop te krijgen, wanneer het goed wordt ingezet. De app Plug in SEO is precies wat je nodig hebt om dit goed in te richten. De app checkt of alle content die je invult SEO-proof is: de paginatitels, koppen en meta description. Ook kijkt het naar de sitesnelheid, de structuur van de pagina’s en meer. En dat niet alleen, je krijgt ook een lijst met verbeterpunten als die er zijn en hoe je deze kunt aanpakken. Het gevolg is een hogere ranking in de zoekmachines en dat zorgt weer voor meer traffic naar jouw online winkel.
Plug in SEO biedt een gratis versie en een abonnement van $20 per maand.
InstaShow
Sociale media kunnen een enorme aanjager van online verkopen en brand engagement zijn. Het is dan ook zeker aan te raden, mits jouw type product en doelgroep zich ervoor leent, dit middel in te zetten voor marketingdoeleinden en om aandacht te besteden aan social media marketing. InstaShow is een app die helpt om het maximale uit jouw Instagram inspanningen te halen. Met de app embed je jouw Instagramfeed waardoor deze zichtbaar wordt in de webshop. Bezoekers zijn slechts een paar klikken verwijderd van het volgen van jouw account en dit zorgt voor een boost in de verbinding tussen jouw merk en de klant. Daarnaast biedt InstaShow de mogelijkheid om de Instagram feed ‘shoppable’ te maken door het toevoegen van call-to-action buttons. Hiermee wordt Instagram naast een platform voor inspiratie en brand engagement, ook een verkoopkanaal.
InstaShow heeft een gratis proefperiode van 7 dagen, daarna betaal je $5.99 per maand of $59.88 per jaar.
Google Channel
We sluiten het rijtje af met de Google Channel app gemaakt door Shopify. Deze app maakt het makkelijk om vanuit de webshopomgeving het Google Shopping verkoopkanaal te bedienen en online shoppers te bereiken die zoeken naar jouw type product. Google Shopping zijn de advertenties die bovenaan de zoekresultaten komen te staan wanneer je naar een product zoekt in Google. Wat je ziet is een rij aan productafbeeldingen van verschillende webshops met linkjes naar de betreffende shops. De Google Channel app maakt een koppeling met Google Merchant Center, de plek van waaruit de producten gesynchroniseerd worden, waarna je eenvoudig de producten die jij wilt inzetten kunt inladen. Vanuit dezelfde omgeving track je de resultaten van de campagnes en stuur je bij waar nodig.
Het downloaden van de Google Channel app is gratis, het plaatsen van advertenties kost wel geld. Hiervoor kun je zelf een budget instellen
Lees meer over e-commerce trends, Shopware, Shopify en de ShopWorkers