De eerste resultaten van opdrachtgever Framewell
.jpg)
Framewell is een van de eerste online lijstenmakers van Europa. Deze startup is bijna drie jaar geleden begonnen en heeft als visie ‘Frame what matters’. Klanten kunnen hun dierbare herinneringen op een mooie en hoogwaardige manier laten inlijsten. Uit wat voor vorm de herinnering bestaat, maakt niet uit. Een foto van een dierbare, een waardevolle medaille, een doopjurkje of een prachtige betekenisvolle poster - bij Framewell kies je online jouw favoriete lijst en bijpassend passe-partout uit, je stuurt jouw herinnering op en Framewell zorgt voor de rest. In 2020 heeft ShopWorks de nieuwe Shopify store voor Framewell ontwikkeld. Nadat de nieuwe webshop eind 2020 live ging, heeft Framewell hard aan de weg getimmerd. Met de livegang van de nieuwe webshop, kwamen er namelijk ook ambitieuze doelstellingen voor de digital marketing afdeling van Framewell.
Google advertentie als belangrijkste online kanaal
Een webshop lanceren en dan hopen dat nieuwe klanten jouw shop vinden is helaas niet hoe het in e-commerce land werkt. Framewell maakte een plan hoe zij Nederland wilden gaan veroveren en hadden flink wat ambitieuze doelstellingen. Naast het opzetten van mooie inspirerende content op verschillende socials, is het grootste online saleskanaal Google Ads. Maandelijks bereikt Framewell hiermee het grootste deel van haar nieuwe klanten. Middels de advertentiemogelijkheid van Google lukt het Framewell goed om het verhaal over haar unieke product te vertellen.
ShopWorks is een jaar na livegang op het Shopify platform aangehaakt als digital marketing partner. Samen met Framewell heeft ShopWorks een actieplan gemaakt en digital marketeer Dennis is gestart met het uitvoeren een diepgaande analyse. In het rapport kwam o.a. aan het licht dat door hoge kosten voor CPA (cost per action) de marges onder druk kwamen te staan en eigenlijk te klein werden. Dennis heeft vervolgens een plan gemaakt om aan de slag te gaan met deze specifieke uitdaging.
Stip op de horizon en vervolgstappen
Om een beter beeld bij de huidige situatie en de uitdaging te krijgen hebben ShopWorks en Framewell meerdere gesprekken gevoerd. Een digital marketing campagne is vaak maatwerk en ShopWorks wilt goed begrijpen welke doelstellingen Framewell wilt bereiken en waarom. Samen met de analyse die eerder is gemaakt, kon er een digital marketing plan gemaakt.
Door in te zoomen op de eerste resultaten van het Shopify platform hebben Framewell en ShopWork samen bepaald waar de stip aan de horizon moet staan. Daarna is er gezamenlijk een duidelijk doel geformuleerd, is er een gericht actieplan opgesteld. Het belangrijkste startpunt was realtime inzicht. In een nieuw dashboard - dat real-time wordt geupdate - kan Framewell de resultaten van de eerste campagne direct volgen.
Optimalisaties Google Ads
Doordat Framewell al een tijdje actief was op Google Ads, was er al behoorlijk wat data verzameld. Hierdoor had ShopWorks al direct inzicht in wat werkt, wat potentie had en wat minder goed werkt. ShopWorks heeft hier een nodige vervolgstappen op kunnen formuleren en dit plan bij Framewell voorgelegd.
De eerste stap was het optimaliseren van de account- en campagnestructuur. Verschillende keywords stonden verdeeld tussen meerdere campagnes, zonder logische opbouw. Door de structuur te optimaliseren heeft Framewell een beter overzicht van de resultaten. Op deze manier kan ShopWorks makkelijker kansen herkennen en deze verder optimaliseren. Ook kan ShopWorks gerichter de beste advertenties voor de juiste zoekwoorden maken.
In de nieuwe structuur heeft ShopWorks meer de campagnes samengevoegd. Hierdoor krijgt het algoritme van Google meer data binnen op een campagne, waardoor het beter kan leren en optimaliseren. Framewell had al getest met meerdere biedstrategieën op basis van deze data had ShopWorks dus inzicht in met welke biedstrategie er gestart konden worden.
Een kostendaling (CPA) van maar liefst 63%
De eerste focus was het verlagen van de CPA (cost per action) en daarmee de ROAS (Return On Advertising Spend) te verhogen. De optimalisaties die ShopWorks heeft doorgevoerd voor Framewell hebben gezorgd voor een daling in de CPA van maar liefst 63%. Een super mooi resultaat wat leidt tot grotere marges voor Framewell.
Ook is de ROAS door de aanpassingen van ShopWorks 2,4 keer zo hoog geworden. Hiermee is de marge van de Google Ads van Framewell direct stukken hoger en komt er een gezondere winstmarge uit. Mooie stappen binnen een korte tijd gerealiseerd door het digital marketing team van ShopWorks.
De volgende stappen voor Framewell zijn het opschalen en uitbreiden van de campagnes binnen Google Ads. Daarnaast zijn er nog andere online kanalen zoals e-mail en social media, die potentie hebben, maar waar nu nog niks mee gedaan wordt.
Lees meer over e-commerce trends, Shopware, Shopify en de ShopWorkers