De opkomst van duurzaamheid in e-commerce
.jpg)
Duurzaamheid is een topic waar we anno 2021 terecht niet meer omheen kunnen. Veel bedrijven zijn bezig met het verbeteren van technieken, processen, materialen en meer ten behoeve van een betere, groenere en duurzamere wereld. Deze ontwikkeling heeft ook voet aan de grond gekregen in e-commerce, en dat is niet onbelangrijk gezien de gigantische groei die de branche de afgelopen jaren doormaakte. Met de groei van dit consumentisme en het aantal bestelde pakketjes, groeit namelijk ook de impact van online shoppen op de aarde, de natuur en beschikbare grondstoffen.
Volgens het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) waren alleen al in het tweede kwartaal van 2020 de verkopen bij Nederlandse webwinkels 55 procent hoger dan hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De cijfers van geheel 2020 zijn nog niet bekend, maar we kunnen het ons voorstellen dat deze net zo’n explosieve groei zullen laten zien. Mede door de lockdowns trekken we massaal naar online winkels om onze aankopen te doen. En elke aankoop betekent een nieuw item dat verpakt, verwerkt en van A naar B moet. We zien nu dat veel e-commerce bedrijven initiatieven starten en invoeren in een poging de impact hiervan te verminderen, een hele mooie ontwikkeling. In dit artikel bekijken we wat die initiatieven zijn.
Verduurzaming van productieprocessen & recycling
Veel bedrijven zoeken naar manieren om hun bedrijfsvoering te verduurzamen. Naast verduurzaming van de productie zelf (door bijvoorbeeld gerecyclede of duurzame materialen te gebruiken) leggen ze ook de bijbehorende processen onder de loep. Het opwekken van energie met behulp van zonnepanelen is bijvoorbeeld een relatief laagdrempelige maar heel effectieve manier om energieneutrale productie te realiseren. Daarnaast kijken bedrijven kritischer naar de hoeveelheid afval die voortkomt uit de productie en hoe ze door het slim inzetten van middelen en materialen en recyclen van oude producten dichterbij zero waste kunnen komen.
In de kledingindustrie - kleding is één van de meest online bestelde producten - zijn grote retailers serieus bezig met het verduurzamen van hun productiemethodes en - processen. Ze gebruiken gerecyclede materialen en geven de consument de mogelijkheid hun oude kleding in te leveren. Ook wordt er geëxperimenteerd met nieuwe, duurzame materialen gemaakt van afval. H&M produceert bijvoorbeeld tops gemaakt van Orange fiber, dat op zijn beurt weer gemaakt is van citrusschillen, een restproduct van de productie van sap.
Op eigen bodem is Coolblue goed bezig met het recyclen en milieuvriendelijk afbreken van witgoed en elektronica dat de consument kan inleveren bij hun innamepunten. Ook wekken ze groene energie op met het zonnedak op hun 88.000m2 grote magazijn in Tilburg. Hiermee voorzien ze het magazijn, alle winkels én de elektrische bezorgfietsen op stroom.
De consument helpen duurzame keuzes te maken
Bij de consument groeit ook steeds meer het besef dat ons koopgedrag invloed heeft op het milieu. Een onderzoek van verzender Sendcloud liet echter zien dat slechts 12% van de consument bereid is om extra te betalen voor zaken als groene bezorging (waarover verderop meer). Het is daarom belangrijk om het de consument zo makkelijk mogelijk te maken om op een andere manier duurzaam bezig te zijn en duurzame keuzes te maken.
Eén optie is bijvoorbeeld om klanten te helpen direct de juiste maat te vinden bij het online bestellen van kleding, waardoor ze niet steeds opnieuw een bestelling hoeven te plaatsen of meerdere artikelen te bestellen. Dat kun je doen door uitgebreide en gedetailleerde productbeschrijvingen en foto’s te tonen in de webshop. Klinkt logisch, maar er valt nog best wat te winnen op dat gebied. Herenmodemerk WAHTS, waarvan ShopWorks de webshop maakte, maakt per klant een profiel op basis van eerder aangeschafte producten en adviseert aan de hand daarvan welke maat je nodig hebt. Een ander mooi voorbeeld is van kledingwebshop Asos, die een pasvorm assistent heeft om de juiste maat te bepalen. Daarnaast tonen ze met de ‘See My Fit’ tool een verscheidenheid aan foto’s van een kledingstuk op verschillende lichaamstypes en lengtes wat de keuze voor de juiste maat vele malen makkelijker maakt.
(hier kun je een afbeelding kiezen van de See My Fit tool om in het artikel te tonen)
Het beleid rondom retouren kan ook een rol spelen in het verminderen van het aantal bestellingen of aantal bestelde items. Online shoppers bestellen vaak veel meer dan ze van plan zijn te houden of bestellen bewust meer om gratis verzending te krijgen. De overbodige items sturen ze vervolgens kosteloos terug. Het verhogen van de retourkosten zorgt voor meer bewustzijn en hopelijk minder loze aankopen (en daarmee minder impact op de aarde).
Een andere manier om de consument te helpen met het maken van duurzame keuzes is het aanbieden van tweedehands items. Tweedehands kleding, meubels en refurbished elektronica zijn de afgelopen jaren enorm populair geworden, mede dankzij de groeiende aandacht voor duurzaamheid. Apps als Vinted spelen daar goed op in, maar ook webshops als Zalando en Coolblue gaan mee met de trend en bieden een Pre-owned categorie en Tweede Kans items.
Groene bezorging
E-commerce bedrijven hebben een groeiend besef van hun verantwoordelijkheid als het aankomt op het milieu, zeker wanneer het over bezorging gaat. Bedrijven zoeken naar minder impactvolle manieren om hun pakketjes naar de kopers te brengen. Er bestaan inmiddels verschillende soorten bezorging die helpen om de CO2-voetafdruk van online bestellen te verminderen, denk bijvoorbeeld aan de fietskoerier of elektrische voertuigen. Daarnaast hanteren sommige ondernemingen een beleid waarbij de bestellingen opgespaard worden en slechts één of twee keer per week worden opgehaald door de bezorgdienst. Door de consument dit soort CO2-neutrale of -lage verzendmethoden te bieden werk je tegelijkertijd aan het versterken van het duurzaamheidsprofiel van je bedrijf.
Een andere ontwikkeling die we vast vaker gaan zien is het vragen van een donatie aan de consument om de CO2-voetafdruk van de bestelling te verminderen. Dit doet Zalando bijvoorbeeld. Het bedrag van de donatie gaat vervolgens naar projecten waarbij bomen worden geplant in regenwoudgebieden.
Duurzame verpakkingen
We hebben het allemaal al eens meegemaakt: je krijgt een pakket thuisgestuurd in een plastic zak, waarin vervolgens alle items weer in een aparte plastic zak zitten. Of je krijgt een hele grote doos, waar vervolgens maar een klein productdoosje in zit. Gelukkig zien we ook op dit gebied een verschuiving ontstaan en wordt er door online ondernemers veel bewuster nagedacht over de verpakkingen waarin zij hun producten versturen. Sommige retailers gebruiken alleen nog maar gerecyclede of geen plastic verpakkingen meer bij verzending. Kledingretailer Zara, bijvoorbeeld, streeft ernaar om in 2023 volledig vrij van wegwerpplastic te zijn en gebruikt alleen gerecycled papier en karton voor pakketjes. Ook zien we dat veel e-commerce bedrijven pakketten en verpakkingen gebruiken die geprepareerd zijn voor hergebruik bij retouren. De consument hoeft alleen het retourlabel op te plakken en het pakketje dicht te maken met de hersluitbare plakstrip. Zo hoeft er ook geen nieuwe verpakking te worden gebruikt.
Wil je als online ondernemer relevant blijven voor de steeds meer duurzaam-georiënteerde consument, dan is het realiseren van een duurzaamheidsstrategie onmisbaar. De ontwikkelingen gaan snel en gestaag door, wat het ook voor kleinere ondernemingen mogelijk maakt om bij te dragen op dat gebied, hoe klein die stappen ook zijn.
Lees meer over e-commerce trends, Shopware, Shopify en de ShopWorkers