Een goede productpagina

28

Productpagina’s zijn misschien wel de belangrijkste pagina’s van een e-commerce platform. Daar vinden de meeste stappen van de conversie plaats: een product wordt toegevoegd aan de winkelmand of meteen besteld waarna het orderproces begint. Het voornaamste doel van een productpagina is om bezoekers soepel en met zo weinig klikken als mogelijk naar de conversie te begeleiden. Maar let op, de meeste kopers zijn veeleisend en willen een shopping experience waarbij ze op hun wenken bediend worden.

Voldoet een pagina niet aan de verwachtingen of zijn er onverwachte hindernissen? Dan zijn ze weg voor je het doorhebt. Het zorgvuldig opbouwen van een productpagina is dan ook heel belangrijk, je wilt de aandacht van je bezoekers vasthouden en het hen zo makkelijk mogelijk maken. In deze blog bespreken we hoe je dat precies doet.

De opbouw van jouw productpagina

Voordat je bezig gaat met de opbouw van je productpagina is het goed om te bedenken welke onderdelen essentieel zijn om te tonen voor het specifieke product dat jij verkoopt. De ene webshop is de andere niet dus welke elementen essentieel zijn voor een productpagina kunnen verschillen. Het is goed om voor jezelf af te wegen wat jouw bezoekers willen weten over jouw product(en). Bij elektronica zijn specificaties bijvoorbeeld belangrijk, bij kleding zijn foto’s onmisbaar en is een maattabel zinvol. Wanneer je deze onderdelen hebt geïdentificeerd ga je kijken naar de opbouw van de pagina.

De meeste productpagina’s hebben grofweg dezelfde opbouw: productnaam, categorie, afbeeldingen, prijs, eventueel maatselectie, bestelknop, omschrijving en specificaties. Vaak kom je onderaan de pagina nog aanvullende onderdelen tegen zoals productsuggesties om conversie te stimuleren of reviews voor social proof en betrouwbaarheid. Bedenk welke van deze elementen nodig zijn voor jouw pagina, maar maak het vooral niet te vol. Je kunt eventueel nog een FAQ knop verwerken op je pagina of in bijvoorbeeld de footer plaatsen. Zo kunnen bezoekers makkelijk en snel informatie vinden over de levering en betaling.

Productomschrijvingen die leiden tot conversie

Heb je bepaald welke onderdelen op de pagina komen en ze een plek gegeven, dan is het tijd om in te zoomen op de teksten. Tekst op een productpagina is enorm belangrijk: converterende productteksten kunnen potentiële kopers nét over de streep trekken om een aankoop te doen en dat is precies wat je wilt. Bij het schrijven van succesvolle productteksten is overzicht het sleutelwoord. Dat betekent geen lange lappen tekst, maar kort en bondig met tussenkoppen en bullet points. In de tekst wil je de USP’s van het product terug laten komen, zet deze bijvoorbeeld in een lijstje. Beantwoord daarnaast de belangrijkste klantvragen in je tekst om eventuele twijfels bij de bezoeker direct weg te nemen.

“Ook belangrijk: schrijf de tekst in de tone of voice van jouw webshop, op die manier zorg je voor een consistente merkbeleving in de gehele online shop. Productomschrijvingen kopiëren van de leverancier is een echte no-go.”

Tenslotte van groot belang om aan te denken bij teksten op een productpagina is, jawel, SEO. SEO is essentieel om traffic vanuit zoekmachines naar jouw productpagina te krijgen. Om dit te realiseren is het verstandig om onderzoek te doen naar keywords en deze te gebruiken in je paginatitel, H1 en metabeschrijving. Verkoop je bijvoorbeeld bouwmaterialen en heb je een pagina voor een accuboormachine, gebruik dan ‘accuboormachine’ als keyword. Denk ook aan het plaatsen van interne links en aan het invullen van de alt-tekst bij afbeeldingen.

Boost je conversie en denk na over de bestelknop

We noemden het al eerder: productsuggesties onderaan een pagina. Dit zijn enorm handige pagina-elementen om de conversie van je webshop te boosten. Populaire manieren waarop dit wordt ingezet zijn de ‘Misschien vind je dit ook leuk’ of ‘Anderen kochten ook’ blokken. Een andere handige conversiebooster is het aanbieden van bundels of combinaties. Zoals opdrachtgever Verbunt Hockey die bij de aankoop van hockeyballen, direct een ballentas aanbiedt. Je kunt er dan zelfs voor kiezen om een kleine bundelkorting aan te bieden wanneer twee of meerdere producten samen worden gekocht.

En dan het allerbelangrijkste onderdeel van een productpagina: de ‘voeg toe aan winkelmand’ of bestel/koop/offerte button. Hoe je ‘m ook wil noemen, deze button brengt je bezoeker dichterbij het doen van een aankoop in je webshop. Zorg ervoor dat de button goed zichtbaar is, geef hem een prominente maar logische plek. Dit soort buttons zit veelal aan de rechterkant van de pagina, dat is dan waarschijnlijk ook de plek waar online shoppers hem zullen zoeken. Het gebruik van een opvallende kleur helpt, het liefst in de stijl van de webshop, maar let wel op dat hij niet wegvalt in het design. Een ander handigheidje die ook voor mobiel (of als je een langere pagina hebt opgemaakt) zeer geschikt is: laat de button mee scrollen met de pagina. Zo blijft de button altijd zichtbaar voor de gebruiker en is die bestelling in no time geplaatst.

Jouw paginasnelheid is belangrijk

Wanneer de ‘voorkant’ van de productpagina staat, kijken we naar de ‘achterkant’. Één van de belangrijkste aspecten van de achterkant van een pagina, zo niet hét belangrijkste, is de paginasnelheid. Dat wil zeggen, hoe lang duurt het voordat de pagina geladen is? We spraken al eerder over de veeleisendheid van online shoppers en dat is vooral bij dit aspect enorm relevant. Je hebt het vast ook zelf wel eens meegemaakt dat een webshop heel traag was en het eeuwen duurde voordat een pagina geladen was. Heb je iets gekocht bij die webshop? Waarschijnlijk niet en was je na een paar seconden al weg.

Een trage paginasnelheid is als een doodsteek voor webshops. Om te zorgen dat het aantal pagina-verlaters tot een minimum blijft moet je hier dus wel aandacht aan besteden. Er bestaan verschillende tools die je hierbij kunnen helpen, bijvoorbeeld de Google PageSpeed tool. Hiermee test je jouw paginasnelheid en krijg je tips hoe je deze kunt verbeteren. Gebruik daarnaast gecomprimeerde afbeeldingen, de laadtijd verkleint dan aanzienlijk. Let er wel op dat kwaliteit van de afbeeldingen goed blijft. Op mobiel zijn gebruikers nog ongeduldiger, een aparte aanpak voor mobiel is daarom wenselijk. Bekijk welke elementen daar noodzakelijk zijn en welke je eventueel kunt weglaten of hoe je afbeeldingen kunt verkleinen.

Begin klein, test eerst

De hele pagina doorgelopen en gecheckt? Dan rest alleen nog het live zetten. Maar klaar ben je dan nog niet, want nu kan het testen gaan beginnen. Aan de hand van a/b-testen kun je verschillende versies van jouw pagina uitproberen om te zien welke het beste werkt. Heatmaps laten zien naar welke delen van de pagina bezoekers scrollen en waar ze op klikken. Voor uitgebreid onderzoek kun je user tests doen om te zien hoe eindgebruikers de pagina doorlopen. Online zijn verschillende tools beschikbaar die hiermee helpen. Hotjar, Google Optimize of Optimizely zijn een aantal zeer geschikte voorbeelden.

Heb je nog een vraag?

Vul ons contactformulier in, we helpen je graag!

Contact
Meest recente blogs

Lees meer over e-commerce trends, Shopware, Shopify en de ShopWorkers