October 28, 2021

Google Shopping inzetten voor jouw webshop

77


Wanneer je als organisatie een online shop hebt, wil je dat zoveel mogelijk (potentiële) klanten jouw webshop weten te bereiken. De interessantste bezoekers hiervoor zijn natuurlijk de mensen die actief op zoek zijn naar jouw product. Met Google Shopping kun jij deze potentiële kopers bereiken via advertenties, om zo gericht deze bezoekers naar jouw webshop te krijgen. Maar wat is Google Shopping precies? En hoe kun jij Google Shopping inzetten voor jouw webshop? In deze blog leggen we alles uit wat jij moet weten over Google Shopping.


Wat is Google Shopping?

We beginnen bij de basis, wat is Google Shopping? ,Zoals de naam al doet vermoeden, een onderdeel van de zoekmachine van Google. Met Google Shopping kunnen mensen zoeken naar producten. Deze producten worden bovenaan de zoekresultaten als advertenties getoond, maar kunnen ook verder bekeken worden onder het tab ‘Shopping’. Bezoekers kunnen direct binnen Google verschillende prijzen en aanbieders vergelijken en kunnen zo gericht de keuze maken om naar jouw webshop te gaan.

Hoe werkt Google Shopping?

Wanneer je al bekend bent met Google Ads, omdat je bijvoorbeeld al Search campagnes op Google Ads draait, heb je wellicht al de mogelijkheid gezien om een shopping campagne te starten. Het opzetten van een shopping campagne werkt echter net iets anders en er zijn een aantal zaken nodig voordat je hiermee kunt beginnen. We nemen je mee door de stappen die nodig zijn. 

Stap 1: Maak jouw Google Merchant Center account

Allereerst heb je een Google Merchant Center account nodig, die vervolgens gekoppeld dient te worden aan Google Ads. In Google Merchant Center staat de productfeed. Dit is een lijst met jouw assortiment van producten en de bijbehorende informatie zoals productafbeelding, prijs, titel, omschrijving en voorraad. Daarnaast stel je hier de zaken in zoals verzendopties en belastingen. Het aanmaken van een Google Merchant Center account is gratis en kun je hier doen.

Wanneer je een kleine webshop hebt met slechts één of enkele producten is dit een klein klusje, maar wanneer jij een groter assortiment hebt wil je het inladen van je productfeed automatiseren. Hiervoor zijn verschillende tools beschikbaar, zoals Channable, waarmee je je productfeed automatisch kunt inladen en up to date kunt houden. Wil je daarover meer informatie, dan vertellen we je graag hierover. 

Stap 2: Word gevonden op productkenmerken

In tegenstelling tot Search Ads van Google, gebruikt Google Shopping geen zoekwoorden om te bepalen of je advertentie wordt weergegeven. Bij Shopping Ads worden je advertenties getoond op basis van de productkenmerken die je opgeeft binnen Google Merchant Center. Het is dus belangrijk om te zorgen voor een goede productfeed waarin de juiste keywords van jouw product voorkomen in de productinformatie.

Aan de slag met jou Google Shopping campagne

Zodra je je productfeed hebt gevuld met producten en je Google Merchant Center account is gekoppeld aan Google Ads, kun je beginnen met het opzetten van een Google Shopping campagne. Wanneer je een Shopping campagne aanmaakt, heb je de keuze tussen een standaard Shopping campagne of een Smart Shopping campagne. Bij een standaard campagne heb je zelf volledige controle over de producten, biedingen en targeting. Een Smart Shopping campagne maakt gebruikt van automatisch bieden en automatische advertentieplaatsingen om je producten te promoten. Het algoritme van Google leert hierbij naarmate er meer data wordt verzameld vanuit de Shopping campagne.

Door te testen kom je erachter welk campagne type het beste voor jou werkt. Over het algemeen wordt aangeraden om in ieder geval 20 conversies in de afgelopen 45 dagen te hebben met jouw Shopping campagne alvorens je wisselt naar Smart Shopping. Zo heeft het algoritme van Google genoeg data om de automatische biedingen en plaatsingen goed toe te passen.

Wil jij starten met Google Shopping? Of draai jij al Google Shopping campagnes, maar ben je benieuwd op welk vlak jij kunt verbeteren? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een gratis consult met onze digital marketing consultant!


Heb je nog een vraag?

Vul ons contactformulier in, we helpen je graag!

Contact
Meest recente blogs

Lees meer over e-commerce trends, Shopware, Shopify en de ShopWorkers