June 10, 2021

Het verhaal achter Framewell

57

Framewell is een van de eerste online lijstenmakers van Europa. Deze startup is twee jaar geleden begonnen en heeft als visie ‘Frame what matters’. Klanten kunnen hun dierbare herinneringen op een mooie en hoogwaardige manier laten inlijsten. Uit wat voor vorm de herinnering bestaat, maakt niet uit. Een foto van een dierbare, een waardevolle medaille, een doopjurkje of een prachtige betekenisvolle poster - bij Framewell kies je online jouw favoriete lijst en bijpassend passe-partout uit, je stuurt jouw herinnering op en Framewell zorgt voor de rest.

ShopWorks ontwikkelde het Shopify platform voor Framewell en schreef flink wat custom-code om te kunnen voldoen aan de wensen van Tom, de oprichter. Het product en de visie van Framewell zijn innovatief, vernieuwend en ‘Pushing boundaries in Ecommerce’. Een opdrachtgever die dus goed past bij ShopWorks. Hoog tijd om in gesprek te gaan met Sanne Meijer (marketingmanager) en Tom van den Beek (oprichter)over hoe Framewell is begonnen, de uitdagingen, de hoogtepunten en de toekomst.

Een offline ambacht voor het eerst online

In 2019 is Framewell opgericht door Tom van den Beek. Hij heeft samen met zijn ex-compagnon een plan om dierbare herinneringen te laten in lijsten door een echte specialist. En dit alles online. Het ambacht van de echte lijstenmaker wordt hierdoor online aangeboden. ‘’Wij creëren een tijdlijn van onze eigen herinneringen en we maken beelden van wat ons dierbaar is, maar het is vaak moeilijk om je mooiste herinneringen her te beleven’’, aldus Tom. Daar wilden we oplossing voor bedenken en zo is Framewell ontstaan. Framewell levert museumkwaliteit lijsten en passe-partouts, eerlijk gefabriceerd, zodat dierbare herinneringen echt tot hun recht komen.

Shopify als succesvol onderliggend e-commerce platform

Een bedrijf lanceren dat de grenzen op zoekt van technologie is niet niks. Na een proof-of-concept met volledige custom code, besloot Framewell te gaan voor het Shopify e-commerce platform met ShopWorks als partner. ‘’De e-commerce technologie van Shopify is best off class en de SAAS oplossing van Shopify werkt goed met de custom code die Framewell heeft geacquireerd vanuit Spanje’’, vertelt Tom. Daarnaast is tijd belangrijk en door onze partner ShopWorks kunnen we snel schakelen en de nieuwste technologie inzetten. Er is natuurlijk altijd een balans tussen budget en wat het oplevert. We hebben als startup geen eindeloos budget, samen met ShopWorks kijken we elke goed naar onze wensenlijst.

Positieve feedback van klanten, vertrouwen van investeerders en een samenwerking met HEMA

Framewell is ondertussen twee jaar bezig en groeit heel steady. Het team bestaat uit 7 collega’s en ze hebben verschillende investeerders aan weten te trekken. ‘’Een fijne bevestiging voor een startup dat mensen met veel kennis, vertrouwen hebben in het bedrijf en willen investeren’’, zegt Tom. Als we hem vragen naar zijn verdere hoogtepunten van de afgelopen twee jaar, noemt hij als eerst de positieve klant feedback. Hij is terecht trots op hoge reviews (4,8 van 5 sterren) op Trustpilot. Maar de persoonlijke reacties van klanten blijven het langst bij, zo werd Tom recent gebeld door een klant die Framewell wilde bedanken voor het prachtige eindresultaat, ‘zoiets maakt eigenlijk het meest indruk op ons hele team’, aldus Tom. Sinds een paar maanden is Framewell de partner van de HEMA. Klanten van de HEMA kunnen via Framewell hun herinneringen laten inlijsten. Een mooie samenwerking met een groot Nederlands bedrijf waar we trots op zijn, aldus Tom.

Effect van de lockdown(s) van het afgelopen jaar

Het afgelopen jaar was ook voor Framewell anders dan vooraf verwacht. Toch hebben de coronacrisis en verschillende lockdowns er waarschijnlijk voor gezorgd dat we nog sneller zijn gegroeid, vertelt Tom. Iedereen is heel veel thuis geweest. Daardoor werd de behoefte om bijvoorbeeld die ene muur in de kamer toch eindelijk eens op te leuken, veel groter. Maar ook werd dierbare herinnering aan een mooie verre reis misschien wel belangrijker, nu de wereld zien er voorlopig niet in zit. Het lijkt erop dat mensen een adempauze hebben gehad en er nagedacht is wat belangrijk is in het leven. Een dierbare herinnering werd belangrijker en juist in die behoefte voorziet Framewell met haar product.

Ook opvallend om te zien is dat juist veel 65-plussers hun weg weten te vinden naar de service van Framewell. Tom vertelt dat hij en zijn team hadden verwacht dat de Framewell doelgroep tussen de leeftijd 30 tot 60 jaar zou zijn. Met name dertigers kopen vaak hun eerste huis en willen echt persoonlijke items in hun interieur, aldus Tom. Toch zien we veel wat oudere mensen die mooie herinneringen in de vorm van een diploma, trouwfoto of iets van de kleinkinderen laten inlijsten. Dit bewijst ook maar weer dat je als startup agile moet zijn, we hadden van tevoren een ander beeld van de doelgroep, maar bouwen op basis van deze kennis door aan het platform, aldus Tom.

Waar is Framewell over 5 jaar?

In 2020 neemt Framewell een Spaanse webshop genaamd Framestories over. Zij waren al vrij ver met een bepaalde online techniek, die ShopWorks nu samen met Framewell verder aan het ontwikkelen is. Het huidige Shopify platform is beschikbaar in het Nederlands en Engels, waardoor de volgende stap naar andere omringende landen vrij snel gezet kan worden. Ons team kan overal werken. We willen de beste mensen aantrekken tot ons team en onszelf niet beperken tot 1 locatie. Ik wil dat mensen Framewell kennen van het feit dat we een echte ambacht uitoefenen en dat wij snappen dat jouw persoonlijke herinnering jouw dierbaar is. Daarnaast zijn we nu al dé online inlijster van Nederland en willen we dat verder gaan uitrollen naar onze buurlanden en uiteindelijk door heel Europa, vertelt Sanne.

Vanuit Shopworks vinden wij het heel tof om te zien dat een startup zo innovatief durft te zijn op verschillende gebieden. De mogelijkheden van de huidige technologie worden uitgedaagd, Framewell kijkt over de landsgrenzen heen en dit alles op basis van een ambacht dat tot nu toe altijd offline werd aangeboden aan de klant. Pushing boundaries in Ecommerce, is de missie van ShopWorks en opdrachtgever Framewell laat zien dat zij dit op alle vlakken doen. Ga zo door!

Benieuwd geworden? Bekijk hier de webshop van Framewell en laat ook jouw dierbare herinnering door Framewell op een mooie manier inlijsten die bij jou past: www.framewell.com/nl.

Latest Blog

Omnichannel voor B2B: het hoe en waarom

Omnichannel voor B2B: het hoe en waarom

Release februari Shopware 6 nieuws

Release februari Shopware 6 nieuws

ShopWorker Carst aan het woord

ShopWorker Carst aan het woord