May 11, 2021

Hoe zet je Shopware in voor een omnichannel strategie?

55

In het vorige artikel bespraken we welke omnichannel functionaliteiten, plug-ins en extensies op het e-commerce platform Shopify te vinden zijn. Als je een omnichannel strategie ambieert is Shopify een uitstekende keuze. Maar Shopify is natuurlijk niet het enige e-commerce platform die zijn gebruikers voorziet van dit type features. Het Duitse Shopware platform heeft ook tal van oplossingen en software om de online ondernemer van nu te voorzien in zijn of haar omnichannel activiteiten. Daarom gaan we in dit artikel dieper in op de mogelijkheden van Shopware 6 bij het realiseren van een omnichannel e-commerce platform.

Shopware heeft een naadloze integratie met verkoopkanalen

Het credo van Shopware: ‘We willen dat commercie plaatsvindt waar mensen zijn;

Paarse Shopware 6 logo

onafhankelijk van plaats, tijd en eindapparaat.’ Een gedachtegoed dat heel goed past bij omnichannel en wat ze dus ook op allerlei manieren faciliteren. Websites en -shops ontwikkeld op het platform zijn standaard responsive en geoptimaliseerd voor alle devices. Daarnaast spelen ze in op blijvende trends als mobile-first door zelfs een mobile-first indexering te hanteren, heel goed voor je SEO. Naast deze verkoopkanalen is ook social commerce hot topic bij Shopware. Producten synchroniseren en verkopen via Facebook en Instagram is eenvoudig te regelen en managen zonder de Shopware interface te hoeven verlaten. Je koppelt jouw accounts met behulp van standaard ingebouwde functionaliteiten en kunt meteen aan de slag. Leuk detail: je kunt in de Shopware interface zelf campagnes opzetten, lanceren en beheren.

De technische structuur van de meest recente editie van Shopware is opgebouwd volgens het API first principe. Wat dit betekent is dat elk Shopware 6 platform te koppelen is aan een grote variatie aan externe systemen en dus ook aan extra verkoopkanalen. Denk aan koppelingen met POS-systemen via de Shopware POS by Pickware module, marktplaatsen, Google Shopping, voice commerce software en smart devices als bijvoorbeeld smartwatches. Dankzij de flexibiliteit van de API breidt je eenvoudig jouw verkoopkanalen uit. Ook het koppelen van ERP-, PIM- en CRM-systemen is met de API een moeiteloze klus.

Shopware & omnichannel verkoopkanalen:

  • Responsive en geoptimaliseerde shops op alle devices
  • Social commerce én campagnes via Facebook & Instagram
  • Maximale flexibiliteit door API structuur
  • Eenvoudig te koppelen met meerdere verkoopkanalen: online marktplaatsen, Google Shopping, smart devices, POS-systemen en meer

Omnichannel marketing campagnes binnen Shopware

Een belangrijk onderdeel van omnichannel is de ervaring voor de klant. Het streven is om klanten een zo uniform mogelijk en kwalitatief hoogstaande winkelervaring te geven over alle verkoopkanalen en devices omdat het zorgt voor een sterk merkbeeld en een hogere conversie. Shopware biedt een functionaliteit die dit proces vergemakkelijkt en ondersteunt: Shopping Experiences. Hiermee zijn online ondernemers in staat om op een eenvoudige manier pagina’s voor op de website te bouwen, content te integreren en een bijzondere beleving neer te zetten. Met een drag & drop systeem in de backend zet je in no time een inspirerende pagina in elkaar waarbij je kan kiezen tussen vooraf ontworpen blokken met afbeeldingen, video’s, tekst en producten. Elk afzonderlijk element is daarbij volledig responsive en wordt dus automatisch correct getoond op het device dat de klant op dat moment gebruikt. De mogelijkheden zijn eindeloos en er zijn speciale ‘experiences’ beschikbaar per type pagina, van landingspagina tot categorie- of productpagina. Allemaal te managen vanuit de Shopware interface. En voor de klant is het helemaal makkelijk, want die kan gewoon kiezen voor het platform van voorkeur zonder in te hoeven boeten op kwaliteit of shopervaring.

Shopping Experiences feature:

  • Inspirerende, responsive pagina’s maken
  • Eenvoudig drag & drop systeem met keuze uit diverse elementen en templates
  • Helpt bij het bieden van een uniforme shopervaring van hoge kwaliteit voor de klant
  • Speciale ‘experiences’ beschikbaar per type pagina

Extra mogelijkheden in de Shopware Community Store

Zoals je gewend bent van een ontwikkelaar als Shopware stopt het niet bij de functionaliteiten die standaard in de interface zitten. In de Shopware Community Store is een gigantische hoeveelheid plug-ins, sjablonen en extensies beschikbaar voor het creëren en ondersteunen van omnichannel activiteiten. Er zijn bijvoorbeeld oplossingen voor de meest populaire betalingsproviders, voor ordermanagement- of verzendmodules, voorraadbeheer, sales enzovoorts. Alles wat je wel in je shop wilt hebben maar niet in de standaard interface tegenkomt, vind je hier.

Shopware is een enorm gebruiksvriendelijk platform met een schat aan features voor alle onderdelen van e-commerce. Hierdoor kunnen online ondernemers in relatief korte tijd een webshop up and running krijgen. Tel daar de focus op beleving en soepele integratie met verschillende verkoopkanalen bij op, en je hebt een omnichannel platform waar je jaren mee vooruit kan


Latest Blog

Omnichannel voor B2B: het hoe en waarom

Omnichannel voor B2B: het hoe en waarom

Release februari Shopware 6 nieuws

Release februari Shopware 6 nieuws

ShopWorker Carst aan het woord

ShopWorker Carst aan het woord