September 27, 2021

Hoe heeft de B2C markt zich in de afgelopen vijf jaar ontwikkeld?

71

De ontwikkelingen op e-commerce gebied gaan razendsnel. Ingegeven door globale trends, nieuwe technieken en veranderende behoeften zien we dat de B2C-markt zich aanpast en evolueert. Welke veranderingen hebben we in de afgelopen vijf jaar kunnen zien? In dit artikel bespreken we de ontwikkelingen in de markt, op het gebied van techniek en maatschappij.

Hoe ziet ShopWorks de e-commerce markt?

In de markt zien we dat de behoeften en verwachtingen van de consument de afgelopen jaren sterk zijn veranderd. We kunnen wel concluderen dat de consument een stuk veeleisender is geworden. Klanten willen op elk moment, op elke plek en via elk device toegang hebben tot online shopping. Maar niet alleen dat: ze willen ook op elk device dezelfde shopervaring zonder beperkingen. Deze ontwikkeling dwingt ondernemers om hun online bedrijfsvoering op een passende manier vorm te geven en een omnichannel mindset aan te wenden. Daarbij is er een groeiende focus op zaken als UX en personalisatie. Dat omnichannel denken is ook terug te zien in hoe offline en online steeds meer met elkaar geïntegreerd raken. Vijf jaar geleden waren die werelden echt nog heel erg gescheiden van elkaar. 

Een andere marktontwikkeling is de enorme groei van het aantal webshops. De reden: het is voor ondernemers tegenwoordig veel makkelijker om de online markt te betreden. E-commerce platformen zijn tegenwoordig zo gebruiksvriendelijk, dat iedereen een webshop kan maken. Vroeger had je echt nog een programmeur nodig om een webshop op te tuigen, maar dankzij de geëvolueerde techniek en gebruiksvriendelijkheid kan ook de kleine ondernemer op de hoek voor zijn bloemenzaak een webshopje bouwen. In het voorjaar van 2020 was er al een stijging van 47% in het aantal webshops te zien ten opzichte van het jaar daarvoor. Ook in het eerste kwartaal van dit jaar kwamen er maar liefst 4600 nieuwe webshops bij, ten opzichte van 2200 in dezelfde periode vorig jaar. Deze groei zorgt er ook voor dat de concurrentie in verschillende branches stijgt. Jezelf onderscheiden van je concurrenten is dus nóg belangrijker geworden.

Waar we ook nog naar gekeken hebben, is de evolutie van marketing. Met het veranderen van de tijd, verandert ook de manier waarop we marketing bedrijven. En dat heeft het in de afgelopen jaren ook zeker gedaan. De wereld waarin we leven wordt steeds digitaler, waardoor de plekken (of beter gezegd: kanalen) waar we de consument kunnen bereiken, ook veranderen. Marketingactiviteiten moeten meebewegen om de aandacht van de consument te grijpen en te behouden in een poging succes te boeken of succesvol te blijven. Het ontstaan van nieuwe kanalen is hier bijvoorbeeld een belangrijke ontwikkeling. Denk aan social media platformen als TikTok, wat vijf jaar geleden nog niet bestond maar inmiddels niet meer weg te denken is uit het medialandschap. Maar ook veranderende regels rondom SEO en het ontstaan van privacywetgeving als de AVG drukken een enorme stempel op hoe marketingactiviteiten tegenwoordig worden ingevuld. Het is een stuk ingewikkelder geworden dan het vroeger was. 

Deze maatschappelijke ontwikkelingen zijn van grote invloed geweest op de e-commerce wereld

Op maatschappelijk gebied is er de laatste vijf jaar veel gebeurd. Veel van de ontwikkelingen hadden een grote invloed op de e-commerce wereld en veranderden de branche voorgoed. Eén van de grootste was én is de groeiende focus op duurzaamheid. Niet alleen in het gebruik van materialen en grondstoffen, maar ook in de groeiende aandacht voor de impact die bedrijven hebben op mens, maatschappij en milieu. De afgelopen jaren is er een kritisch geluid ontstaan over de verantwoordelijkheid van bedrijven voor de wereld om hen heen. Waar er vroeger minder aandacht was voor de grondstoffen die ze gebruiken voor het maken van hun producten, in welke omstandigheden ze gemaakt worden en wat de impact van de productie is, zijn consumenten nu enorm kritisch en scherp op het hoe, wat en waar van productiemethodes en bedrijfsvoering. Vooral grote bedrijven, waar veel geld verdiend wordt, liggen onder de loep. Doen ze niks aan duurzaamheid? Dan kan dat flinke imagoschade opleveren en dat heeft weer een negatieve invloed op de opbrengsten. We zien dus dat bedrijven met allerlei duurzame initiatieven komen om bijvoorbeeld hun CO2-voetafdruk te verminderen, om het welzijn van medewerkers te verbeteren of te werken aan natuurbehoud. De keerzijde van de medaille: bedrijven zijn die duurzaamheid vooral aangrijpen als marketingtruc, maar daar ondertussen vrij weinig tot helemaal niets aan doen. Dit wordt ook wel greenwashing genoemd. 

Een andere, niet te missen, ontwikkeling die een zware stempel drukte op het maatschappelijke leven van de afgelopen tijd is, natuurlijk, de COVID-pandemie. Doordat we fysiek nergens naartoe konden veranderde de manier waarop we winkelen compleet. Ondernemers móesten wel een webshop bouwen om in lockdowntijden hun klanten te kunnen blijven bereiken. En hoewel we nu weer langzaam aan teruggaan naar hoe het was vóór de pandemie, onze manier van winkelen is blijvend veranderd en nog meer digitaal geworden. Bedrijven worden nu echt gedwongen om online activiteiten te ontwikkelen als ze succesvol willen blijven. En dat is ook één van de redenen dat het aantal webshops zo explosief is gestegen.  

Het technische e-commerce landschap blijft zich ook rap ontwikkelen

De technologische ontwikkelingen binnen e-commerce staan, zoals we het gewend zijn, alles behalve stil. Ontwikkelaars voelen goed aan hoe de markt verandert en welke behoeften er leven onder online ondernemers. Het resultaat is een constante aanvoer van functionaliteiten die meegroeien met de wensen en behoeften in de markt. Denk hierbij aan omnichannel features die mogelijkheden bieden om offline en online, verschillende devices, kanalen en platformen met elkaar te integreren. Voorbeelden hiervan zijn click & collect, online elementen in fysieke winkels met QR-codes of augmented reality en het koppelen van social media marketplaces. Ook is er de immer groeiende collectie aan allerlei soorten plug-ins en extensies voor onder meer designs, email marketing, payments en social media campagnes. Zoals we eerder al zeiden: e-commerce platformen zijn alleen maar toegankelijker geworden de laatste jaren. Nog een leuke bijkomstigheid in dat kader is dat er tegenwoordig vaak ook een gratis versie van een platform beschikbaar is. 

We zien natuurlijk ook veranderingen in het IT-landschap en de manier waarop webshops gemaakt worden ten opzichte van vijf jaar geleden. Headless systemen zijn bijvoorbeeld bezig met een enorme opmars. De manier waarop webshops en omliggende systemen gekoppeld worden en samenwerken transformeert ook. De hoeveelheid aan te koppelen systemen groeit, waardoor de rol van de middleware groter en belangrijker wordt om het geheel in goede banen te leiden. Daarnaast leeft er een groeiende behoefte bij bedrijven om marketingdata bij te houden. De vraag naar (PIM-)systemen die dit kunnen beheren en verwerken gaat naar verwachting alleen maar groter worden in de toekomst. 

Zo zie je maar hoeveel er kan veranderen in vijf jaar. Voor online ondernemers is het er enerzijds uitdagender en ingewikkelder op geworden, maar zijn er anderzijds ook talloze functionaliteiten en mogelijkheden ontstaan die het runnen van een online onderneming eenvoudiger maken. Heb jij een e-commerce vraagstuk waar je graag eens over zou willen sparren of brainstormen? We denken graag met je mee! Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek via onze contactpagina. 









Latest Blog

Omnichannel voor B2B: het hoe en waarom

Omnichannel voor B2B: het hoe en waarom

Release februari Shopware 6 nieuws

Release februari Shopware 6 nieuws

ShopWorker Carst aan het woord

ShopWorker Carst aan het woord