In gesprek met Eager Bikes
.png)
Begin juni ging de nieuwe Shopify webshop van Eager Bikes live. Een start-up met als doel de verkoop van high-end gebruikte en nieuwe racefietsen en e-bikes. ShopWorks ontwierp en realiseerde het online platform, vlak voor de start van het echte wielrenseizoen ging de webshop live. Kees van der Putten en Quint van Leeuwen zijn de founders van Eager Bikes, zij bedachten het concept op basis van hun eigen ervaringen en zijn druk bezig om hun droom te verwezenlijken. ‘’We willen de aankomende jaren niet alleen ons specialiseren in racefietsen en e-bikes, maar een totaalconcept voor mobiliteit neerzetten’’.
Laten we bij het begin beginnen. Wie zijn jullie, hoe kennen jullie elkaar en hoe is het idee achter Eager Bikes ontstaan?
We zijn Quint en Kees. We kennen elkaar al heel lang, want we zijn neven. De afgelopen jaren hebben gestudeerd, beide in totaal verschillende richtingen, maar we hebben het wel vaak gehad over ondernemen. Ondertussen wonen we op een steenworp afstand van elkaar en delen een passie voor wielrennen. We liepen er tegenaan dat het aanschaffen van een gebruikte (high-end) racefiets niet makkelijk is. Er is geen online platform waar je als consument makkelijk een gebruikte racefiets kan aanschaffen, zonder dat je veel technische kennis nodig hebt. Je kunt bijvoorbeeld via Marktplaats een racefiets kopen bij een consument, maar als je niet oppast kun je zomaar een fiets aanschaffen die toch wat mankeert. Aangezien het vaak om dure (race)fietsen gaat, wil je als consument zeker weten dat er niks mis is. Zo kwamen wij dus op het idee om samen met een vakman fietsen te gaan inkopen van consumenten, uitgebreid te keuren en vervolgens via ons eigen online platform te verkopen.
Dus zo is het idee achter Eager Bikes geboren. En toen? Jullie moesten op zoek naar een geschikt e-commerce platform en partner. Hoe is dat gegaan?
We zijn zelf op onderzoek uitgegaan door verschillende (open source) e-commerce platformen te bekijken. Via ons eigen netwerk kregen we op een gegeven moment het advies Shopify eens te onderzoeken. Nadat we ons hadden verdiept in Shopify, werden we erg enthousiast over de mogelijkheden en werd het duidelijk dat we voor Shopify zouden gaan.
Vervolgens gingen we op zoek naar een Shopify implementatiepartner. Via het partnerwerk van Shopify maakten we een lijst van mogelijke bureaus en hebben we contact gezocht en spraken we meerdere potentiele bureaus. Wat ons direct aansprak bij ShopWorks, was de mogelijkheid om de kennnismaking op (genoeg afstand) kantoor te doen. Een verademing na alle online sessies. Ook het enthousiasme en de positiviteit van ShopWorks was iets wat wij zochten in een partner. Na een verdiepingssessie bleek ShopWorks in staat te zijn om benodigd stukje custom code voor ons buyback optie te kunnen realiseren en zo was de keuze voor ShopWorks als partner snel gemaakt.
Daarna ging het team van ShopWorks aan de slag. Hoe vonden jullie het om dit project te realiseren?
We wilden zo snel mogelijk live met de Eager webshop, met ShopWorks vonden we ook een partner die snel kan schakelen om o.a. onze investeerder tevreden te houden. Daarnaast stond het zomerseizoen voor de deur, het was voor ons belangrijk om voor de zomer live te zijn. Aangezien de fietsverkoop dan enorm stijgt.
Het team van ShopWorks werkte snel en efficiënt. Elke week kwamen wij en het team bij elkaar om te bespreken wat er afgelopen week was gerealiseerd, wat er tegen - of juist mee viel en wat de aankomende week gedaan zou worden. Zo hielden wij vinger aan de pols en zorgen we ervoor dat we steeds de juiste dingen deden. Een top werkwijze!
En is de webshop alweer 3 maanden live. Hoe zijn de eerste reacties op jullie concept en webshop?
Ten eerste zijn we zelf heel blij met het eindresultaat, niet onbelangrijk. Het team van ShopWorks heeft enorm hard haar best gedaan. Creative director Jean-Paul heeft gezorgd voor een tof design en Elisa & Jessie (front-enders) hebben echt hun skills laten zien. Daarnaast zijn de reacties uit de markt heel goed. Dit concept geeft consumenten meer bij de aankoop van een (tweedehands) fiets. Onze eigen fietsvakmannen kijken namelijk de pre-owned fietsen helemaal na en daarna krijgt de fiets het ‘Eager’ keurmerk. We bieden naast 14 dagen bedenktijd na levering, ook nog de mogelijkheid om binnen 18 maanden een fiets weer in te ruilen bij ons. Klanten hebben live inzicht in de waarde van hun fiets in hun persoonlijke account. Daarmee verkleinen wij het risico bij de aanschaf en onderscheiden wij ons van de rest. Tot nu toe hebben we nog nooit een fiets teruggekregen.
Jullie hebben naast de webshop, verder geen fysieke (proefrit) locatie. Hoe reageren consumenten hierop?
Eigenlijk heel positief. We hebben veel tijd besteed aan de opzet van onze eigen fotostudio, zodat we zelf nieuwe en tweedehands fietsen echt goed in beeld kunnen brengen. Van detailfoto’s tot totaalfoto’s, dit helpt een consument om een goed beeld te kunnen krijgen van de fiets. Ook hebben we een aantal tools ontwikkelt, zodat je als mogelijke koper weet of een fiets een match is. Door bijvoorbeeld door de ideale rijder hoogte direct te communiceren en de staat van de fiets. Sommige mensen kopen namelijk liever een bijna nieuwe fiets, terwijl andere gaan voor een meer gebruikt model. We zijn wel naar opties aan het kijken voor een fysieke locatie, op die manier kunnen we toch weer nieuwe klanten naar ons toe trekken.
Zo te horen zijn er nog genoeg ambities. In de ideale wereld, waar staan jullie dan over 5 jaar?
We willen graag naast high-end racefietsen en e-bikes, de ideale mobiliteitspartner zijn voor onze klanten. Onze dienstverlening willen we uitbreiden naar bijvoorbeeld scooters en auto’s. Ook zijn we druk bezig met het verder ontwikkelen en optimaliseren van onze buyback optie. Met het Eager Buyback Program kun je eenvoudig je fiets switchen en geef je jouw favoriete ride door aan een ander. Zo rijd jij altijd op de fiets waarnaar je verlangt. Ons ultieme doel is dat over 5 jaar iedereen weet dat Eager voor elke mobiliteitsvraag een antwoord heeft.
Lees meer over e-commerce trends, Shopware, Shopify en de ShopWorkers