August 16, 2021

Innovatie in retail en fashion

65


De afgelopen jaren heeft e-commerce zich in sneltreinvaart ontwikkeld. Beïnvloed door maatschappelijke thema’s als duurzaamheid, maar ook door het groeiende wensenpakket van de consument, werkt de e-commerce wereld aan toekomstbestendige oplossingen en initiatieven die goed zijn voor mens, dier en milieu. Zeker in de fashion- en retail industrie, de grootste categorie binnen e-commerce, volgen de innovaties en vernieuwende ideeën elkaar in rap tempo op. Wat zijn die innovaties en goed uitgekiende oplossingen precies? Dat bespreken we in dit artikel. Laat je inspireren.   

Next level omnichannel

Omnichannel groeide het laatste decennium van buzzword naar containerbegrip naar absolute musthave in e-commerce. De coronacrisis demonstreerde het belang van een omnichannel aanpak alleen maar nog meer. Doordat de consument alleen online kon kopen, werden bedrijven gedwongen om hun e-commerce activiteiten te optimaliseren en verbeteren. Nu zowel online als offline shopping weer kan, zijn bedrijven genoodzaakt om hun offline activiteiten uit te lijnen op hun online aanwezigheid om dezelfde service te bieden die klanten online gewend zijn.

Het interactieproces van de hedendaagse shopper met digitale kanalen heeft een 360-graden wending genomen van een lineair model naar een meer complexe reis over verschillende online en offline touchpoints. Al met al verwachten consumenten bij elk touchpoint een uniforme en kwalitatief hoogstaande merkervaring. Om dit te realiseren komen bedrijven met allerlei slimme initiatieven en activiteiten. Om bijvoorbeeld de online en offline winkel te integreren is er een scala aan diensten beschikbaar, denk aan click & collect of online bestellen en retouren in de winkel. 

Sommige bedrijven gaan een stapje verder, kledingmerk Nordstrom bijvoorbeeld. Het merk ontwikkelde de dienst ‘Reserve online & try in store’ waarbij je - zoals de naam al zegt - online kleding kan reserveren om deze vervolgens in de winkel te passen voordat je besluit om de items te kopen of niet. Een mooi detail van deze dienst is dat de kleding in een speciaal pashokje voor je klaarligt op het moment dat je wilt komen passen. Ideaal voor shoppers met weinig tijd. We zien ook dat bedrijven techniek voor zich laten werken ter ondersteuning van de omnichannel activiteiten. Merken als Nike en America Today bijvoorbeeld ontwikkelen tools om voorraden beter te kunnen voorspellen en zo te kunnen inspelen op click & collect bestellingen. De verwachting is dat bedrijven steeds meer van dit soort slimmigheden gaan voortbrengen.


Nordstrom app


Artificial Intelligence toepassingen groeien

De rol van Artificial Intelligence (AI) in e-commerce groeit met de dag, zeker als het gaat over personalisatie en het optimaliseren van de shopervaring. AI wordt ingezet om onder meer aanbevelingen te tonen in webshops of om klanten producten uit te laten proberen. De Virtual Artist app van Sephora en Virtual Try On van MAC Cosmetics zijn voorbeelden van dat laatste. Via de apps kunnen klanten een foto van hun gezicht maken om vervolgens make-up uit te proberen en te bekijken hoe het staat. Naast dit type apps zien we ook AI-toepassingen om te voorspellen of klanten tekenen vertonen van het kopen van een product, gemeten aan de hand van het aantal bezoeken op productpagina's, de kliks, het aantal geopende e-mails en meer. 

Waar AI in e-commerce momenteel het meest voor gebruikt wordt? Virtual assistant chatbots. Volgens een onderzoek uitgevoerd door Hubspot, zou 48 procent van de consumenten liever contact maken met een bedrijf via livechat dan enig ander communicatiemiddel. Virtual assistants zijn daar uitermate geschikt voor. Deze chatbots kunnen echte één-op-één gesprekken mogelijk maken, de tone of voice van een merk goed overbrengen, klanten helpen maar bijvoorbeeld ook koopgedrag beïnvloeden. En niet te vergeten: de toepassing van virtual assistants is enorm schaalbaar. Merken die met succes een virtual assistant inzetten om klanten te servicen en koopgedrag te boosten zijn bijvoorbeeld Asos, Mango en Tommy Hilfiger.

Duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid

Het topic waarvan je wist dat hij zou komen: duurzaamheid. Je komt er als modemerk, modeplatform of retail brand niet meer mee weg als je niks aan duurzaamheid doet. Zowel de mode- als retail industrie zijn enorm en hebben een gigantische impact op de aarde in de hele keten, van grondstofgebruik en productie tot en met het transport. Door de groeiende aandacht hiervoor proberen veel bedrijven hun impact te verminderen door productiemethodes en processen te verduurzamen en door de consument te helpen duurzame keuzes te maken. Een paar voorbeelden:

  • Verduurzaming van productieprocessen & recycling: gebruik van nieuwe materialen zoals H&M doet met Orange Fiber gemaakt van citrusschillen.
  • Aanbieden van tweedehands en refurbished items zoals onder anderen Zalando en Coolblue doen, verkoop van end-of-season kleding die anders vernietigd zou worden naar voorbeeld van Otrium. 
  • Groene bezorging om CO2-voetafdruk te verminderen en gebruik van duurzame verpakkingen.

We zien daarnaast dat de consument steeds meer verwacht dat bedrijven hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en hier actief mee bezig zijn. Steeds meer merken verbinden zich dan ook aan duurzaamheidsdoelen en initiatieven. Zaken als transparantie, waarden en ethisch verantwoord ondernemen zijn nog nooit zo belangrijk geweest voor shoppers - wat betekent dat merken deze onderwerpen zo snel mogelijk prioriteit moeten geven willen ze hun klanten behouden en nieuwe klanten aan zich binden. 

Marketing never sleeps

Ook op marketinggebied staan de ontwikkelingen in fashion en retail e-commerce niet stil. Wat opvalt is dat kanalen en soorten content die we al langer kennen een andere functie krijgen. Een voorbeeld daarvan is hoe user generated content door verschillende bedrijven wordt ingezet als een nieuwe vorm van reviews. Authentieke, door gebruikers gemaakte en gedeelde foto’s en video’s dienen als social proof. Zoals bij webshop FonQ, waar op de productpagina’s onder de kop ‘Foto’s van klanten’ interieurfoto’s van klanten worden getoond met het betreffende item.  

Een andere shift zien we in influencer marketing, een segment dat onverminderd groot blijft maar naar een meer authentieke aanpak verschuift. Merken zoeken naar authenticiteit in influencer partnerships in plaats van naar een groot bereik, waardoor influencer content langzaam overgaat naar een meer echte, natuurlijke esthetiek in plaats van de hele gelikte en gemaakte content die we kennen. Een voorbeeld van een mooie influencer campagne is de huidige campagne van Adidas waarin opkomende topsporters en changemakers, zoals onder meer topbokser Caroline Dubois, een podium krijgen. Influencer marketing blijft bovendien een belangrijk middel om jongere generaties te bereiken. IGTV, Instagram Live, Instagram Reels en TikTok zijn populaire kanalen. 





Heb je nog een vraag?

Vul ons contactformulier in, we helpen je graag!

Contact