May 11, 2021

Maak jouw B2B shop aantrekkelijk

33

Waarom een B2B webshop ook visueel aantrekkelijk moet zijn

E-commerce binnen de B2B-markt groeit. Ondernemers binnen de zakelijke markt zijn zich steeds meer bewust van de meerwaarde van een webshop en gaan aan de slag met online platformen om bij te dragen aan de groei van hun bedrijf. Een goede ontwikkeling, maar met simpelweg een webshop lanceren ben je niet klaar. We zien helaas nog steeds veel B2B-webshops met een verouderd design of een design waar überhaupt nooit aandacht aan is besteed. Dat is echt een gemiste kans, een visueel aantrekkelijk B2B-platform biedt namelijk enorm veel voordelen. In dit artikel zetten we die voordelen voor je op een rij.

Visueel mooi vormgegeven webshops zorgen voor betere leadgeneratie

Een webshop biedt in de gehele salesfunnel voordelen op, om te beginnen bij het vergaren van leads. Het sales team kan potentiële klanten bijvoorbeeld interactief adviseren met de webshop als digitale catalogus. De shop kan ook ingezet worden voor het bestellen van samples, voor offerte- of contactaanvragen en je kan klanten de optie aanbieden om de catalogus te downloaden. Allemaal tactieken die leadgeneratie ondersteunen, mits ze goed uit de verf komen in de webshop. Is de catalogus rommelig, mist er productinformatie of ontbreekt de contactpagina? Dan zullen klanten minder geneigd zijn een aankoop of offerteaanvraag te plaatsen. Een overzichtelijke en aantrekkelijke webshop met alle informatie die een potentiële klant nodig heeft, komt professioneel over en laat een goede indruk achter.

Een goed design zorgt voor een optimale gebruikerservaring

We noemden het al eerder: een gebruiksvriendelijke shopervaring, één van de meest belangrijke onderdelen van een website als je jouw bezoekers langer wilt vasthouden. Binnen B2C e-commerce is het een hot topic en het is niet moeilijk te bedenken waarom: een gebruiksvriendelijke website verhoogt de kans op conversie. Deze vlieger gaat ook op bij B2B-webshops. Jouw klant koopt dan wel zakelijk bij jou maar is tegelijkertijd wel degelijk een consument. Buiten werktijd shopt hij of zij bij de Coolblue’s en bol.com’s van deze wereld, webshops waar een goede gebruikerservaring is doorgevoerd tot in elk klein detail. De klant verwacht vervolgens bij jouw B2B-webshop ook eenzelfde soort experience. Je komt anno 2020 dan ook niet meer weg met een onvriendelijke omgeving, de klant eist het ronduit of gaat naar de concurrent.

Focus op user experience met een mooi design en zorgt voor een hogere conversie

We hebben het als consument allemaal wel eens gezien, een rommelig ogende en ingewikkelde webshop. De aanblik van zo’n webshop zorgt meestal voor een regelrechte weg naar de uitgang. Als de online ondernemer al geen aandacht daaraan besteedt, kan de rest ook niet veel goeds zijn, denken we dan. Zonde, want hierdoor kun je als online ondernemer veel conversies mislopen. Hetzelfde geldt voor ondernemers binnen B2B: een webshop waar klanten prettig doorheen kunnen bladeren verkoopt beter. Met andere woorden: door aandacht te besteden aan de user experience zorg je voor een hogere conversie. Online shoppers zijn sneller geneigd een aankoop te doen op een site die zij als prettig en aantrekkelijk ervaren. Naast een goed design en logische opbouw dragen bijvoorbeeld ook goede afbeeldingen en teksten hieraan bij. Besteed dus aandacht aan zowel het ontwerp van je webshop als de inhoud ervan. In een recent artikel schreven we bijvoorbeeld over hoe je een goede productpagina maakt. Lees dat artikel hier.

Behaal en verstevig je autoriteitspositie door sterk design

Het aloude adagium ‘De kleren maken de man’ gaat ook zeker op in de digitale wereld. Een overzichtelijke, visueel aantrekkelijke webshop straalt professionaliteit en betrouwbaarheid uit. Als jouw webshop dat niet heeft, kan dat zijn weerslag hebben op de reputatie van jouw organisatie. Het laatste wat je wilt is onkundig overkomen. Aandacht besteden aan het uiterlijk van jouw webshop is daarom ontzettend belangrijk en helpt je om jouw positie als autoriteit binnen de branche te realiseren of te verstevigen.

Dan rest er nog maar één ding, namelijk aan de slag gaan met het design van je webshop. Om te testen of het ontwerp goed aansluit bij de wensen en behoeften van jouw klanten helpt het om om feedback te vragen. Stuur bijvoorbeeld een keer een survey uit of praat erover met een aantal klanten waar je een goede relatie mee hebt. Zo wordt en blijft jouw webshop een platform waar zowel jij als je klanten blij van worden. Overtuigd van het belang van een webshop voor jouw B2B-onderneming? We vertellen je graag wat er allemaal mogelijk is. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Latest Blog

Omnichannel voor B2B: het hoe en waarom

Omnichannel voor B2B: het hoe en waarom

Release februari Shopware 6 nieuws

Release februari Shopware 6 nieuws

ShopWorker Carst aan het woord

ShopWorker Carst aan het woord