June 7, 2022

Nieuwe regelgeving voor webshops

96

Consumenten voortaan beter beschermd

De afgelopen jaren zijn we steeds meer online gaan shoppen. Zo deden we in 2021 ruim 9% meer online aankopen dan het jaar ervoor. Maar we shoppen niet alleen bij Nederlandse webshops, ook buitenlandse webshops zien hun omzet groeien. De Europese Unie heeft daarom besloten om strengere regels op te stellen en zo de consumenten in heel Europa beter te beschermen. De nieuwe regels zijn sinds 28 mei van kracht en moeten zorgen voormeer transparantie en eerlijke handelspraktijken.

De veranderingen zijn ingrijpend en vereisen actie. De nieuwe regels bepalen bijvoorbeeld hoe je omgaat met prijzen, aanbiedingen, gratis digitale diensten, gepersonaliseerd aanbod en reviews. Heb jij hier met jouw bedrijf mee te maken. We vertellen je graag hoe je aan de drie belangrijkste onderdelen kunt voldoen.

1. Prijzen, kortingen of gepersonaliseerd aanbod

Je ziet ze overal: van-voor-prijzen. Soms zijn de kortingen zo hoog, dat het te mooi lijkt om waar te zijn. Hier komt met de nieuwe regels verandering in. Je mag geen willekeurige prijs meer aangeven bij de ‘van’-prijs. Als je adverteert met van-voor-korting, moet je uitgaan van de laagste prijs die je tenminste 30 dagen voorafgaand aan de kortingsactie gebruikte voor dat artikel. Je mag wel korting laten zien ten opzichte van de prijs van je concurrent of de adviesprijs van een bepaald product. De regels gelden niet voor beperkt houdbare producten of prijzen met een oplopende korting.

Geef je je online klanten gepersonaliseerde kortingen, dan moet je ze hier vooraf over informeren. Zo weet de klant dat de prijs die hij aangeboden krijgt is ontstaan door een algoritme die het recente online zoekgedrag, de aankoopgeschiedenis of geografische gegevens bijhoudt. Je kunt dit doen door op de betaalpagina een melding te doen of de informatie te verstrekken via een pop-up.

2. Gratis digitale diensten

Regelmatig bieden bedrijven ‘gratis’ digitale diensten aan in ruil voor persoonlijke informatie van de consument. De nieuwe regels verplichten nu meer informatie te verstrekken over hoe langklanten aan de digitale dienst vastzitten en hoe ze zich weer kunnenuitschrijven. Consumenten krijgen het recht om binnen veertien dagen zonderreden de gratis digitale dienst op te zeggen. Zeggen ze op? Dan moet je als aanbieder van een digitale dienst direct de verwerking van de klantgegevensstoppen en verwijderen.

3. Fake reviews

Last but not least nog het speerpunt voor de Europese Unie: het plaatsen van reviews. In januari 2022 bracht de Europese Commissie nog een groot rapport uit waaruit bleek dat tweederde van de grote Europese webshops de reviews niet op orde hebben. De EC kon niet opmaken of eigenaren genoeg deden om te controleren of de reviews daadwerkelijk van klanten en/of gebruikers zijn. Als webshopeigenaar ben je daarom vanaf nu verplicht transparant te zijn over je reviews.

Veel consumenten hechten waarde aan reviews bij een product of dienst op internet. Deze beoordeling kan zijn in de vorm van een cijfer, sterren of een omschrijving/ervaring van de consument. Helaas worden er nog heel veel valse reviews geplaatst. Je kunt de reviews op jouw webshop controleren op verdachte patronen, zoals veel recensies in korte

tijd voor een bepaald product of de aanwezigheid van identieke teksten bijproducten. Met de nieuwe regelgeving moet ook aangeven worden of zowel allepositieve als negatieve reviews van producten zijn verwerkt. Als er sprake is van sponsoring of je betaalt voor beoordelingen, moet je dit ook vermelden.

Ondernemers die zijn aangesloten bij revieworganisaties zoals bijvoorbeeld Kiyoh of Trustmaster, voldoen aan deinformatieplicht over reviews door op hun website te vermelden hoe deze partijen omgaan met reviews. Ben je niet bij zo’n partij aangesloten, dan zul je dit zelf moeten aangeven en naleven. 

 

Tot slot: zorg dat je duidelijk en transparant bent

Dezelfde regels zijn eind mei 2022 in de hele Europese Unie (EU) ingegaan, zodat consumenten overal dezelfde bescherming hebben. Omdat de regels ook gelden bij het doen van online aankopen over de grens, werken EU toezichthouders zoals de Autoriteit Consument&Markt (ACM) onderling samen wanneer een bedrijf in meerdere lidstatenregels overtreedt. Zij kunnen in 1 of meerdere lidstaten een boete opleggen die minimaal 4% van de omzet van dat bedrijf in het betrokken land bedraagt.

Heb je hulp nodig bij het toepassen van de nieuwe regels? ShopWorks is al jaren dé betrouwbare partner op het gebied van webshop ontwikkeling. Neem contact met ons op en dan helpen we je graag.

Heb je nog een vraag?

Vul ons contactformulier in, we helpen je graag!

Contact
Meest recente blogs

Lees meer over e-commerce trends, Shopware, Shopify en de ShopWorkers