January 20, 2022

Op bezoek bij fulfilment partner Monta

86

Kort voor de kerst afgelopen jaar heeft Tomas een bezoek gebracht aan Monta. Monta focust op fulfilment en efficiënte magazijnsoftware. “Fulfilment?”, hoor ik je denken. Simpel gezegd neemt Monta het volledige logistieke proces van webshops uit handen: vanaf de plaatsing van een order in de webshop tot aan de overhandiging van de bestelling aan de deur. Dat wordt op dit moment voor meer dan 1500 webshops gedaan. Naast deze services verhuurt Monta sinds 2021 ook haar zelf-ontwikkelde software (MontaWMS en MontaConnect). Tomas schreef een blog over zijn rondleiding. Benieuwd naar wat Monta allemaal doet? Lees dan mee.

Het was voor mij alweer ruim 7 jaar geleden dat ik voor het laatst een bezoekje heb gebracht aan een fulfilment bedrijf en ik was daardoor ontzettend benieuwd wat de huidige stand van zaken en techniek is. Daarnaast wilde ik graag meer te weten komen over de zelf-ontwikkelde software van Monta en wat deze software zo uniek maakt.

Naar aanleiding van de uitnodiging van Ivo Meerbeek (accountmanager bij Monta) ben ik naar het mooie Molenaarsgraaf afgereisd, waar 1 van de 15 locaties van Monta te vinden is. Na een welverdiende kop koffie en een rondleiding door het kantoorgedeelte neemt Ivo me mee naar het magazijn. De rondleiding start daar bij de Inbound afdeling: hier komen de artikelen van de webshops binnen waarmee de pick-bakjes op de stellingen worden gevuld. Elk pick-bakje heeft een uniek locatienummer waaraan de verschillende producten gekoppeld worden. Samen met Ivo loop ik verder en al snel maak ik kennis met één van de vele robots die zich volledig automatisch door het pand bewegen. De robot in kwestie heet Johan. Johan? Ja! Elke robot heeft een naam gekregen van 1 van de medewerkers van Monta. Johan wordt een ‘cobot’ genoemd, omdat de medewerkers met de robots samenwerken. Wanneer er een online bestelling wordt gedaan dan worden de stelling met dat specifieke product door de cobot naar een pick-plek gereden. De cobot tilt dan de hele stelling van onderen op en verplaatst deze. De stelling kan zelfs door de cobot via een lift naar een andere etage worden verplaatst. De medewerkers hoeven hierdoor niet door de magazijnen heen te lopen, wat een hoop tijd bespaart. De medewerkers halen de juiste producten uit te stellingen en zodra die producten gepakt en gescand zijn rijdt de cobot de stelling weer weg, terug het magazijn in. Zo wordt er continu weer plaats gemaakt voor nieuwe stellingen. De laatste keer dat ik een fulfilment magazijn bezocht bestond deze techniek al wel, maar was het bij die partij nog niet op grote schaal doorgevoerd. Om nu te zien dat cobots af en aan rijden, was gaaf om te zien.

Ik vervolg mijn route naar de afdeling R&D. Als je van techniek houdt, computers, en knutselen, dan is dit echt een walhalla. De heren die ik sprak zijn bezig met het optimaliseren van een zogenaamde e-check wall. De e-check wall wordt gebruikt om na een bulk pick de producten verder uit te sorteren. Even verderop wordt getest met een loopbandsysteem en dan specifiek met welk systeem de pakketten beter, sneller en vooral zonder mankementen van spoor kunnen veranderen. Je moet je voorstellen dat door de vele verpakkingsvormen nagedacht moet worden hoe het pakket door het magazijn beweegt. In fashion zie je steeds vaker het gebruik van sealbags. Een risico is dat de zachte plastic verpakking blijft haken gedurende de beweging over de loopband. Het R&D team van Monta test op bijna T&O-achtige wijze diverse hardware om te bepalen wat het kwalitatiefst is.

Aangekomen bij de pickstations legt een collega van Ivo me uit hoe ze te werk gaan. Van elke order die door de software wordt aangeboden om te verpakken wordt op het scherm getoond wat reeds gescand is of wat nog gescand moet worden voordat de doos dicht mag. Het blijkt dat er bij deze order een actiekrant van de verkopende webshop meegestuurd moet worden. Dit is een actieproduct welke op de pickstations zelf wordt toegevoegd aan de order, waarna de order groen kleurt om te worden verzonden. Ook deze bestelling gaat snel op weg naar een gelukkige klant, van één van de opdrachtgevers van Monta.

Wat nog wel eens een misverstand is bij veel webshops is de perceptie dat fulfilment een kosten intensieve bezigheid is. Ik moet bekennen dat dit ook nog zo in mijn geheugen stond gegrift, totdat Ivo mij na de rondleiding een demonstratie gaf van hun software. De software blijkt enorm gewild te zijn in de markt, want er is ook veel vraag naar onder grote webshops met eigen magazijnen. Vandaar dat Monta de software die zij in hun eigen magazijnen gebruiken sinds 2021 ook verhuurt aan deze grote webwinkels (MontaWMS), en een kleinere webshops die nét hun schuur ontgroeid zijn (MontaConnect).  

Dat Monta zich in de software onderscheid, werd ook voor mijzelf direct duidelijk. De software zit vol met logistieke analyses en slimme adviesrapporten. Denk daarbij aan de ‘Smart Stock’ functie; Monta spoort klanten aan om actie te ondernemen bij bijvoorbeeld stilliggende voorraad. Door de software kan de klant per artikel inzien wat een gezonde voorraad is en op die manier kan er slim worden ingekocht. Extra kosten door een te grote voorraad worden zo vermeden. De software kan ook een seintje sturen naar uitzendbureaus voor extra uitzendkrachten wanneer het merkt dat de orders gaan toenemen en de capaciteit van het aantal medewerkers overstijgt.

Ook gaaf: De software is zelflerend en slaat continu grote hoeveelheden aan interne en externe data op. Op basis van data van het verleden kan de software dus ook voorspellingen doen. Stel je verkoopt mutsen en handschoenen, dan kan de software verbanden opmerken. Wanneer dus in het verleden steeds vaker een bepaald type muts samen is gekocht met een bepaald type handschoen, dan krijgt de webshopseigenaar een seintje om daar meer van in te kopen. Ook wordt rekening gehouden met de tijd van het jaar en wordt er precies getoond welk specifiek aantal dan het meest winstgevend is om in te kopen. Dit soort verbanden tussen meerdere artikelen zijn ook weer efficiënt voor de indeling van het magazijn; grote webshops die MontaWMS gebruiken weten zo welke producten het best bij elkaar in een stelling moeten liggen en hierdoor worden de looproutes ook weer geoptimaliseerd.

Monta focust op continue groei van haar klanten. Op deze manier bouwt Monta een lange termijn relatie op met haar klanten en worden ze echt als logistiek partner gezien. ShopWorks heeft een koppeling met Monta ontwikkelt voor zowel het Shopware platform als voor het Shopify platform. Zou jij ook willen weten wat Monta voor jou kan betekenen? Stuur Tomas een bericht, middels onderstaand contactformulier.

Heb je nog een vraag?

Vul ons contactformulier in, we helpen je graag!

Contact
Meest recente blogs

Lees meer over e-commerce trends, Shopware, Shopify en de ShopWorkers