Re-commerce

Waarom de belangstelling naar re-commerce groeit
In deze blog gaan we dieper in op de term re-commerce. Wat is het precies en waarom is het van belang dat we deze term kennen? Het is een populair begrip dat steeds groter wordt. We bespreken re-commerce uitgebreid en kijken naar de mogelijkheden die jij als webshopeigenaar kan doen ter verduurzaming.
Re-commerce
“Wederverkoop of omgekeerde handel, verwijst naar het verkoopproces van eerder in bezit zijnde, nieuwe of gebruikte producten.”
Waarom zien we het steeds vaker?
Re-commerce is eigenlijk niets nieuws. Het kopen en verkopen van tweedehands producten is iets wat al lang bestaat. Mensen kopen en verkopen graag tweedehands producten om hun eigen consumptie te verminderen, maar ook om de negatieve invloed op het klimaat te verkleinen of om een zakcentje te verdienen. De groep consumenten die het belangrijk vindt voor het milieu groeit hard door. Dat komt door de ontwikkeling van de generatie Z in de consumentenaankoop. Hierdoor wordt duurzaamheid een steeds vaker besproken onderwerp en groeit de belangstelling naar re-commerce. Meer over generatie Z lees je in deze blog. Het is een zeer interessante doelgroep die de aankomende jaren enorm veel invloed zal hebben. Zoals je in de blog ook zal lezen maakt 64% van generatie Z’ers zich zorgen om het milieu. Organisaties komen er dus ook niet meer onderuit en moeten nadenken over verduurzaming.
2,7 Miljoen unieke bezoekers per maand
ShopWorks is al jaren verantwoordelijk voor het platform van Marktplaats Zakelijk. Bij Marktplaats verkoop je niet alleen je auto, maar vind je ook een ruim aanbod aan occasions en nieuwe auto’s van zowel particulieren als één van de 8000 dealer bedrijven. Dit deel van marktplaats heeft zo’n 2,7 miljoen unieke bezoekers per maand.Het tweedehands platform Marktplaats is de grootste van Nederland en er is bijna geen Nederlander die nooit iets op Marktplaats heeft ver- of gekocht.
Verkoop jouw oude kleding
Re-commerce bestaat dus al langer, maar neemt de afgelopen weer toe. Er ontstaan steeds meer bedrijven die volledig uit re-commerce bestaan. Het platform United Warderobe bijvoorbeeld (een soort marktplaats voor kleding en schoenen) is met haar 4 miljoen gebruikers enorm populair. De app – die voor iedereen toegankelijk is – kan je eenvoudig tweedehands kleding kopen en verkopen. De app is opgestart door drie studenten van de Universiteit van Wageningen, het bedrijf is opgericht in 2013, telt ondertussen ruim 40 werknemers en de app is inmiddels actief in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Met name voor de Z’ers is het platform echt een paradijs.
En er is meer..
Re-commerce gaat verder dan alleen het kopen en verkopen van tweedehands producten. ‘Rent-to-own collections’ wordt ook steeds populairder. Hierbij kan je een bepaald product huren en wanneer de huurtermijn verstrijkt kan je het product of alsnog kopen, of toch terugbrengen. Dit is bijvoorbeeld erg prettig bij de aanschaf van een nieuwe bank: zit hij toch niet lekker of vind je ‘m niet zo mooi? Dan kan je de bank na de huurtermijn gewoon weer, kosteloos, terugbrengen.Witgoed kan je tegenwoordig ook gemakkelijk huren. Studenten (voornamelijk generatie Z’ers) krijgen zelfs extra korting. Voor ongeveer vijftien euro per maand huur je al een wasmachine. Is deze kapot? Dan krijg je gewoon een nieuwe. En ga je verhuizen? Dan kan je het huurcontract gewoon opzeggen. En wat denk je van dit principe bij het populaire bedrijf Swapfiets? Voor een vast bedrag per maand krijg je een fiets. Is deze kapot, dan wordt de fiets direct gemaakt of omgeruild voor een werkende fiets. Swapfiets is niet zomaar heel actief in de studentensteden. Dit is voor hen de grootste afzetmarkt.
Niet alles hoeft te groen
Niet voor iedere webshopeigenaar is re-commerce mogelijk. En dat hoeft ook niet. Maar duidelijk maken dat je als bedrijf duurzaam bezig bent, is wel belangrijk. Wees je ervan bewust dat duurzaamheid uit meerdere onderdelen bestaat. Het gaat niet alleen om een duurzaam productieproces, waar je produceert of de arbeidsomstandigheden. Het gaat ook om het materiaal dat je gebruikt en de kwaliteit ervan.
Uiteraard hoef je als bedrijf niet op al deze onderdelen een 10 te scoren. Je bedrijf hoeft niet 100% groen te zijn. Maar het is wel belangrijk dat je eerlijk en transparant bent over jouw duurzaamheid. Neem je verantwoordelijkheid. En communiceer dit met klanten en bezoekers. Zo kan je op een webshop een creatieve manier weergeven wat jouw organisatie doet om zo duurzaam mogelijk te zijn.
Lees meer over e-commerce trends, Shopware, Shopify en de ShopWorkers