May 11, 2021

Release december Shopware 6

35

Een nieuwe maand, betekent een nieuwe release op het Shopware 6 platform. Een aantal nieuwe innovaties zijn ontwikkeld in de release van Shopware 6.3.4.0. We hebben samengevat welke functionaliteiten zijn toegevoegd en verbeterd. Lees nu onze blog.

  1. Vinden in plaats van zoeken – toon varianten in het beheerdersraster

In online shop met heel veel producten is het voor winkeliers niet altijd gemakkelijk om alles bij te houden – vooral als er veel variaties van elk product zijn. Om het in de toekomst gemakkelijker te maken, heeft Shopware de presentatie van de productvarianten nu geïntegreerd in de productvermelding in het CMS. Dit betekent dat er direct wordt aangegeven of een product uit verschillende varianten bestaat. In dat geval kan uit de productlijst een overzicht van de varianten opgevraagd worden,  waarin alle belangrijke informatie staat (zoals prijs, voorraadniveau, productnummer, etc.). Dit betekent dat de varianten gemakkelijker gesorteerd kunnen worden, ook zoeken en bekijken is mogelijk – zelfs als er een groot aantal varianten is.

  1. Documenten in het klant account: meer transparantie voor klanten

Voortaan is het voor eindklanten eenvoudiger en handiger om facturen en andere documenten in te zien die voor hen relevant zijn (bijvoorbeeld berichten over wijzigingen in hun bestelstatus). Ook is het mogelijk om in Shopware 6.3.4.0 te zien welke documenten aan klanten ter beschikking gesteld worden.

Om preciezer te zijn: in de storefront vinden eindklanten een overzicht van facturen en documenten in hun klantaccount. Deze kunnen van daaruit worden opgehaald, zodra ze naar de klant zijn gemaild. Organisaties kunnen aangeven of klanten de documenten in hun klantaccount kunnen zien of alleen in de verzonden e-mail.

  1. Winkelwagen herstellen – producten worden opgeslagen

Het is heel gemakkelijk voor gebruikers om tijdens het online winkelen op een zijspoor te komen, of het nu gaat om een ​​pop-upadvertentie, een plotseling idee of de binnenkomend bericht. Kortom: er zijn tal van redenen waarom producten in winkelmandjes belanden, maar nooit daadwerkelijk worden afgerekend. Vervelend, want ondernemers lopen letterlijk omzet mis als producten niet permanent in het winkelmandje worden bewaard en dus vergeten worden.

In Shopware 6.3.4.0 verdwijnen producten niet meer uit een winkelmandje als ze niet afgerekend zijn, omdat

  • zodra een product aan het winkelmandje is toegevoegd, blijft het voor meerdere bezoeken bewaard.
  • Bij de volgende keer inloggen wordt de winkelwagen gewoon opnieuw geladen.
  • Dit betekent ook dat het winkelmandje dat bij een account hoort, vanaf meerdere eindapparaten tegelijk kan worden bewerkt.

Dit vereist echter dat de gebruikers al geregistreerd zijn. Voor gebruikers die nog niet zijn geregistreerd, worden de producten alleen voor de betreffende sessie in het winkelmandje opgeslagen.

  1. Beslis zelf: definieer producten per pagina in aanbiedingen

Als ondernemer weet je het beste wat het optimale aantal producten is om je winkelbezoekers in één oogopslag te laten zien. Daarom kun je nu zelf beslissen hoeveel producten gebruikers per pagina moeten zien, of het nu om zoekresultaten gaat of om individuele categoriepagina’s.

Stel eenvoudig het gewenste productnummer in het CMS onder Producten> Aantal producten per pagina.

  1. Meer overzicht: Categorie-instellingen voor gestructureerde elementen zijn verborgen

Tot nu toe konden categorie-instellingen gewijzigd worden voor het structureren van elementen in het CMS. Dit is echter overbodig geworden, omdat categorie-instellingen geen effect hebben op gestructureerde elementen. Deze verbetering zorgt er ook voor dat onnodige functies worden verborgen en dat gebruikers beter de weg kunnen vinden.

  1. Nieuwe functie: klanten binden aan het verkoopkanaal (klantbereik)

Met Sales Channels kun je verschillende distributiekanalen aan Shopware koppelen, van een traditionele storefront tot vergelijkingsportalen tot social shopping kanalen (zoals Instagram). Als klanten zich registreren via verkoopkanaal A, kan het voor hen verwarrend zijn als ze daarbij automatisch ook geregistreerd zijn voor verkoopkanaal B – zeker als dat een heel ander productassortiment aanbiedt. Om dit te voorkomen, heeft Shopware het nu mogelijk gemaakt om klanten te binden aan  een bepaald verkoopkanaal.

De voordelen:

  • Duidelijk onderscheid tussen winkels
  • Voorkom verwarring bij uw klanten

Voor een beter overzicht kan er ook per klant gekeken worden of deze wel of niet aan een verkoopkanaal is gekoppeld. Deze optie vind je in de klantenmodule in de administratie.

  1. Klanten kunnen hun account verwijderen in overeenstemming met de AVG

Met de introductie van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) heeft de EU ervoor gezorgd dat burgers zoveel mogelijk controle hebben over hun eigen gegevens. Dit geldt in het bijzonder voor gegevens die worden opgeslagen en verwerkt in het kader van het gebruik van online winkels. Als eindklanten hun account willen verwijderen en daarom eisen dat hun gegevens worden verwijderd, moet dat mogelijk zijn.

Gebruikers kunnen dit nu rechtstreeks in hun online account doen. Alle persoonlijke gegevens, inzendingen voor nieuwsbriefabonnementen en recensies worden desgewenst verwijderd. Om juridische redenen worden gegevens met betrekking tot eerdere bestellingen bewaard.

  1. Belastingberekening nu aanpasbaar voor internationale organisaties

Op facturen moet btw worden vermeld voor de verzend- en verpakkingskosten. Voor de verzend- en verpakkingskosten wordt exact hetzelfde belastingtarief berekend als voor het eigenlijke product (bijvoorbeeld 21%). Als een winkelmand producten heeft met verschillende btw-tarieven (zoals 21% en 9%), moeten deze naar rato van de waarde van de goederen worden gefactureerd. Klinkt ingewikkeld? Gelukkig berekent Shopware de belastingen automatisch, in verhouding tot het winkelmandje.

Hoewel deze procedure in Duitsland standaard is, verschilt deze op internationaal niveau. In het VK is de berekening bijvoorbeeld altijd gebaseerd op de hoogste btw in het winkelmandje. Waar in Noorwegen geen btw wordt gerekend over verzend- en verpakkingskosten.

Om deze reden kunnen deze verschillende procedures voor belastingberekening nauwkeurig ingesteld worden in het CMS onder Instellingen> Verzendkosten.

In januari is er geen maandelijks release van het Shopware 6 platform. Echter is er daarom in februari een grotere release.

Latest Blog

Omnichannel voor B2B: het hoe en waarom

Omnichannel voor B2B: het hoe en waarom

Release februari Shopware 6 nieuws

Release februari Shopware 6 nieuws

ShopWorker Carst aan het woord

ShopWorker Carst aan het woord