Webshop tip bedanktpagina

Waarom je als bedrijf moet stoppen met de standaard ‘bedankt voor je bestelling’
Jouw klant heeft een bestelling geplaatst, de betaling is voltooid en zijn koopproces is afgerond. Dit wordt bevestigd met de welbekende ‘bedankt voor je bestelling’ pagina. Jij bent blij, maar je klant minder. Hoe zit dat? In deze blog vertellen we waarom een goede bedankt-pagina nog veel belangrijker is dan je denkt.
IKEA softijs-strategie
Deze blog is tot stand gekomen na het lezen van dit interessante artikel op Frankwatching. In dit artikel wordt de IKEA softijs-strategie uitgelegd en beschreven wat we hiervan kunnen leren. De strategie achter het IKEA softijsje is als volgt: bij de meeste fysieke winkels gaat de klant na het afrekenen direct naar de uitgang. Een kwetsbaar moment, want klanten hebben in één keer veel geld uitgegeven en klanten vallen nu als het ware in een zwart gat. Emoties zoals spijt steken de kop op. De IKEA grijpt dit kwetsbare moment (zo zijn ze bijzonder goed om klanten te verleiden tot meer aankopen dan vooraf bedacht) en geeft klanten de mogelijkheid een spotgoedkoop softijsje te scoren. Dit neemt de aandacht weg van het zojuist uitgegeven geld en zorgt ervoor dat de klant niet in dat ‘zwarte spijt gat’ valt.
Een nieuwe bedanktpagina
Wat we hiervan kunnen leren, zoals Milan Lagerwerf in het artikel schrijft, is dat we moeten stoppen met de standaard ‘bedankt voor je bestelling’ pagina. Wist je dat maar liefst 37% van de online kopers direct spijt heeft? Bedrijven moeten voorkomen dat klanten na hun aankoop in het zwarte gat vallen. Het doel is dus een creatieve en originele bedankpagina, waarbij de klant wordt afgeleid van de zojuist afgerekende aankoop. Een pagina waarbij de klant zich een winnaar voelt. De klant een glimlach op zijn of haar gezicht krijgt. Een bedankt-pagina die wordt onthouden!
Het artikel geeft een voorbeeld waar je misschien wat inspiratie uit kan halen voor jouw (vernieuwde) bedankt-pagina. Na het betalen van een TIKKIE, ziet de betaler een GIFJE. Bewegend beeld (eventueel inclusief geluid) is een manier waarop je de ‘bedankt voor je betaling’ pagina simpel kan verbeteren. Een voorbeeld die wij zelf erg origineel vinden is van Coolblue. Na het plaatsten van een bestelling bij Coolblue ontvangt de klant een e-mail met verdere informatie over zijn of haar bestelling. In die mail is ook een link naar ‘wachttherapie’. Op deze manier zorgt Coolblue ervoor dat de klant niet in een zwart gat valt, maar wordt vermaakt tijdens het wachten op zijn of haar bestelling in plaats van dat klanten kunnen nadenken over hun uitgegeven geld.
Er zijn veel manieren waarop je de standaard ‘bedankt voor je bestelling’ pagina kan verbeteren. Hieronder noemen we 3 punten die je wat ons betreft moét toevoegen aan jouw ‘bedankt voor je bestelling’ pagina.
- Persoonlijk: maak je bedankt pagina persoonlijk en spreek de klant aan bij zijn voornaam. Bijvoorbeeld: “Bedankt voor je bestelling, Pieter.” Om het nog persoonlijker te maken kan je een leuk weetje over de organisatie toevoegen. ‘Wist je dat’ werkt ook altijd erg positief. Hoe dan ook, maak het persoonlijk en wees origineel!
- Vertrouwen: geef de klant het vertrouwen dat hij of zij de juiste keuze heeft gemaakt. Dit is erg belangrijk, want zoals aangegeven krijgt 37% van de online shoppers namelijk direct spijt na zijn of haar aankoop. Vallen veel van jouw doelgroep in de millennials generatie (1980-1996?)? Dan is dit maar liefst 51%! Voordat de twijfel toeslaat wil jij jouw kopers overtuigen met bijvoorbeeld een bevestigingsmail met positieve klantenreviews en bedank de klant voor het vertrouwen in jouw organisatie.
- Informatie: geef de klant meer informatie (naast een bedankje). Vertel de klant wat er nu met zijn of haar bestelling gebeurt. Doe dit op een overzichtelijke en creatieve manier. Zo kan je bijvoorbeeld een tijdlijn maken voor het pakketje. Om het nog toffer te maken kan je van deze tijdlijn zelfs een filmpje maken. Dit vinden klanten leuk om te zien, het zorgt ervoor dat ze zich nog meer verheugen op hun pakket én het zorgt ervoor dat ze niet in het welbekende zwarte gat vallen.
Een stapje verder
Bovengenoemde punten zijn vaak gemakkelijk te implementeren aan je bestaande ‘bedankt voor je bestelling’ pagina. Je kan natuurlijk ook nog een stapje verder gaan en super creatieve ideeën bedenken die meer werk zijn of hogere kosten met zich meebrengen. Hieronder delen wij onze 3 tips.
Korting
Een optie is om op de bedankt-pagina een kortingscode te delen. Deze kan de klant dan gebruiken voor zijn of haar volgende bestelling. Op deze manier wordt de aandacht van de klant gehouden (dus vallen ze niet in het zwarte gat) én maak je de kans groter dat de klant volgende keer weer bij jou terugkomt.
Gamification
Maak van je bedankt-pagina een interactieve pagina door gamification te gebruiken. Zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om een online fruitmachine toe te voegen aan je bedankt pagina. De klant mag dan draaien en heeft hij of zij gewonnen, dan krijgt de klant iets van jou. Bijvoorbeeld korting of een gratis verzending bij de volgende aankoop. Op deze manier voelt de klant zich letterlijk een winnaar, zelfs al wint de klant niks, de afleiding van een spel werkt en daardoor beperk je het zwarte gat.
Verrassingselement
Je zou er ook voor kunnen kiezen een verrassing toe te voegen aan de bestelling. Veel bedrijven doen dit al en dat werkt erg goed. Een tip is dan om op de bedankt-pagina vast een klein voorproefje te geven van de toegevoegde verrassing. Dat maakt de klant nieuwsgierig en zorgt wederom weer voor afleiding.
Lees meer over e-commerce trends, Shopware, Shopify en de ShopWorkers