November 15, 2021

Zo verhoog je jouw organische zoekresultaten

79

Verhoog de organische zoekresultaten van jouw webshop

Wanneer je wilt beginnen met SEO en je jezelf verder gaat verdiepen hierin, word je al snel overspoeld met heel veel informatie. Er is al enorm veel over geschreven en gezegd, waardoor het soms lastig kan zijn om te weten waar en hoe je moet beginnen. Om jou op weg te helpen hebben wij een overzicht gemaakt van praktische informatie die je direct kan toepassen voor jouw webshop.

Hoe werken de zoekresultaten van Google

Om te weten hoe je de SEO van je website kunt verbeteren, moeten we eerst beginnen met hoe Google werkt. Waarom ranken bepaalde pagina’s hoger dan de ander?

Het doel van Google is om gebruikers een goede ervaring te geven in de zoekmachine. Wanneer je als bezoeker hetgeen vindt naar wat je op zoek bent en tevreden bent met Google, ben je eerder geneigd terug te komen. En dat is precies wat Google wilt bereiken. Om te bepalen of een pagina goed hierbij aansluit, kijkt Google naar een aantal factoren.

Om te beginnen heb je natuurlijk goede content nodig. Dit is de belangrijkste factor wanneer je aan de slag gaat met SEO. Daarnaast kijkt Google ook naar de gebruiksvriendelijkheid van je website. Hoe gemakkelijk is het voor bezoekers om de content tot zich te nemen en te navigeren over je website? Tot slot spelen backlinks een rol bij het succes van jouw SEO. Google kijkt namelijk of er andere, kwalitatieve, websites linken naar jouw domein.

First things first, ga aan de slag met goede content

De eerste stap om goede resultaten te behalen in de zoekresultaten is content. Google moet weten waar je website over gaat zodat je voor de juiste zoekopdrachten getoond kan worden. Belangrijk hierbij is dat de content uniek en kwalitatief is. Dit klinkt nog vaag, maar we gaan hier straks verder op in. Voordat we beginnen met schrijven, moet er namelijk bepaald worden waarover er geschreven wordt. Dat doe je door middel van keyword onderzoek.

Keyword onderzoek

Het juiste keyword kiezen voor de pagina die je gaat schrijven helpt je enorm bij het ranken in Google. Ten eerste omdat je kan onderzoeken hoe groot de concurrentie is op een bepaald zoekwoord. Als er al enorm veel pagina’s zijn gericht op een zoekwoord en de concurrentie hierop dus groot is, is het lastiger om hoog te ranken. Heb je een keyword waar nog weinig kwalitatieve content over is geschreven? Dan zul je makkelijker hoger in de zoekresultaten kunnen komen. Daarnaast helpt het je om je content hier volledig op te richten, zodat je pagina is geoptimaliseerd voor dit keyword.

Longtail keywords

Wanneer je net begint met SEO, zul je je vaak eerder richten op zogenaamde ‘longtail keywords’. Dit zijn keywords die langer en specifieker zijn. Doordat je content gericht is op een specifiek onderwerp en hier dus volledig voor geoptimaliseerd is, is het vaak makkelijker om hiervoor te ranken. Er is vaak namelijk minder concurrentie hierop.

Maar hoe vind je deze longtail keywords? Een eerste stap om inspiratie te krijgen, is door naar de suggesties van Google te kijken wanneer je zoekt op een keyword. Stel dat je een webshop hebt waar je verschillende soorten thee verkoopt, en je wilt een blog schrijven over matcha thee. Wanneer we op Google naar ‘matcha’ zoeken, zien we onderaan de pagina gerelateerde zoekopdrachten staan. Dit zijn suggesties voor zoekwoorden waar andere mensen naar hebben gezocht. In dit geval zien we bijvoorbeeld ‘wat is matcha’ staan, wat al een stuk specifieker is.

Daarnaast kunnen we gebruik maken van tools om keywords te analyseren. Vaak zijn dit betaalde tools, maar er zijn ook gratis tools zoals Ubersuggest te gebruiken. Hierin zie je o.a. het geschatte zoekvolume, de SEO moeilijkheid en keyword ideeën staan. Het geschatte zoekvolume is overigens niet volledig accuraat, maar je kan het wel gebruiken als globale richtlijn om zoekvolumes tussen bepaalde keywords te bepalen. Hetzelfde geldt voor de SEO moeilijkheid, het kan puur indicatief zijn voor jezelf om een beter beeld te scheppen bij het keyword maar is ook niet volledig accuraat.

Wanneer we ‘matcha’ invullen in Ubersuggest, zien we een hoog zoekvolume van 12.100 per maand. De SEO moeilijkheid staat echter ook op 49, wat vrij lastig is om goed op te gaan ranken wanneer we net beginnen met SEO. Onder het kopje ‘keyword ideeën’ zien we echter meer gerelateerde keywords staan. Wanneer we hier verder naar kijken zien we het keyword ‘matcha thee maken’ staan met een volume van 390 per maand en een moeilijkheid van 30. Dit is al een stuk realistischer om een goed rankend artikel voor te schrijven.

Hoewel het zoekvolume van long tail keywords vaak een stuk lager is, kun je hier wel sneller hoger op ranken doordat er minder concurrentie is. Hierdoor kun je alsnog meer verkeer krijgen uit dit soort keywords. Hou hier dus rekening mee wanneer je naar de zoekvolumes kijkt.

Content richtlijnen

Nu we hebben bepaald voor welk keyword de tekst geschreven wordt, kunnen we hier gericht een tekst voor schrijven die is geoptimaliseerd voor SEO. Hiervoor zijn eenvoudige richtlijnen waar je je aan kunt houden:

• Het keyword komt voor in het begin van de <title> tag

• De <title> tag is niet langer dan 60 karakters

• Het keyword komt voor in de meta description

• De pagina heeft een <h1> tag en het keyword komt hier in voor

• Als er meerdere header tags zijn (<h2>, <h3>, etc.) komt het keyword (of synoniemen hiervan) in de meeste voor

• Bestandsnamen van afbeeldingen bevatten het keyword

• Afbeeldingen op de pagina hebben een <alt> tag waar het keyword in naar voren komt

• De content bevat ten minste 300 woorden. Hoewel aantal woorden niet zozeer een harde metric/eis is, wordt het ranken erg lastig wanneer je concurrent bijvoorbeeld 1000 woorden heeft en jij maar 150

• Het keyword komt voor in de url

• Het keyword komt voor in de eerste paragraaf van de content

• Het keyword (of synoniemen hiervan) komen enkele keren voor op de pagina. Er is geen harde eis hoe vaak dit moet zijn. Belangrijkste is dat de tekst gewoon natuurlijk leest, dus keywords hoeven niet erin geforceerd te worden. Als richtlijn kun je een ‘keyword density’ van 0,5% tot 2,5% aanhouden

• De pagina bevat dofollow links naar andere pagina’s

• De content is origineel en niet gekopieerd van een andere pagina

Dit is nogal een lijst, maar gelukkig zijn er tools waarmee je eenvoudig je content kan analyseren, bijvoorbeeld via de Real-time Content Analysis tool van Yoast. Hiermee zie je direct of jouw tekst voldoet aan de richtlijnen.

Off-page SEO

Met off-page SEO verhoog je de autoriteit van je domein. Over het algemeen komt dit neer op het verkrijgen van links van andere websites naar die van jou. Wanneer er veel kwalitatieve websites naar jouw website toe linken, is dit een teken voor Google dat jouw website ook kwalitatief is. Dit kan je organische resultaten bevorderen.

Er zijn tal van strategieën voor ‘linkbuilding’. Om deze allemaal één voor één te behandelen is 1 blog niet genoeg. Wanneer je begint met het schrijven van unieke en waardevolle content, begin je met een goede basis voor SEO. In een vervolgstap wanneer je verder bent met SEO kun je gebruik maken van o.a. de volgende linkbuilding technieken:

Linkbaiting: content schrijven die dusdanig interessant is dat mensen sneller geneigd zijn er naartoe te linken. Bijvoorbeeld handige tools, uitgebreide informatiegidsen, infographics, etc.

Gast bloggen: content schrijven voor andere blogs/websites waarin je naar je eigen website kan linken

Broken link building: artikelen zoeken die ‘gebroken links’ bevatten naar andere websites en de auteurs benaderen om de link aan te passen naar jouw (relevante) pagina

Met de gratis Backlink Checker tool kun je tevens de websites van je concurrenten analyseren om te zien wat voor links zij zoal hebben richting hun website. Dit kan je ook op weg helpen om een idee te krijgen hoe websites binnen jouw branche links ontvangen.

Werk aan de gebruiksvriendelijkheid van jouw webshop

Om de bezoekers een optimale ervaring te geven, kijkt Google niet alleen naar content maar ook naar de gebruiksvriendelijkheid van je website. Hiervoor kun je je website op een paar vlakken optimaliseren.

Sitespeed

Om te beginnen wil je ervoor zorgen dat je website zo snel mogelijk is. In ons blog van vorige week (LINK NAAR BLOG) hebben we een tip gegeven hoe je de laadsnelheid van specifieke pagina’s eenvoudig kan vinden. Daarnaast kun je ook gebruik maken van PageSpeed Insights van Google. Hiermee kun je de snelheid van specifieke pagina’s analyseren en krijg je direct input voor mogelijke verbeteringen. Vaak zijn dit redelijk technische aanbevelingen. Mocht je er zelf niet uitkomen kun je dit het beste oppakken met de development afdeling binnen je organisatie of partner die dit verzorgt.

Er zijn tevens enkele praktische tips die helpen om de laadsnelheid van je website zo optimaal mogelijk te houden:

• Zorg voor een goede hosting. Binnen Shopify is de hosting volledig verzorgd door Shopify zelf. Voor Shopware werken wij samen met Hipex om te zorgen dat je de snelst mogelijke hosting voor Shopware hebt.

• Plugins kunnen de snelheid van je webshop vertragen. Gebruik deze dus alleen als ze echt nodig zijn.

• Optimaliseer afbeeldingen. Zorg dat je afbeeldingen inlaadt in de juiste afmetingen en het juiste bestandsformaat. Wanneer je jpg gebruikt, is het verstandig om deze te comprimeren. Dit kan binnen je fotobewerkingsprogramma, maar ook via gratis tools online.

• Gebruik interactieve elementen op de website wijselijk. Hoewel ze qua ervaring hun waarde kunnen toevoegen, kan het wel invloed hebben op de laadsnelheid van je pagina.

Sitestructuur

Een goede sitestructuur helpt bij de gebruiksvriendelijkheid van je website. Zorg er in eerste instantie voor dat je website is opgebouwd in een logische structuur zoals in de afbeelding hieronder.

Vervolgens wil je dat er op elk niveau tussen de verschillende categorieën ook nog links horizontaal lopen. Het goed inzetten van interne links helpt je hierbij. Daarnaast is het belangrijk dat je geen zogenoemde ‘orphan pages’ hebt. Dit zijn pagina’s waar intern niet naar gelinkt wordt en dus feitelijk los rondzweven in de sitestructuur.

Usability

Tot slot wil je ervoor zorgen dat de overall usability van je website goed is. Wanneer je de richtlijnen van dit blog volgt, heb je dit voor een deel al getackeld. Een goede sitestructuur, het plaatsen van de juiste interne links en het juiste gebruik van header tags in je content helpen namelijk bij de gebruiksvriendelijkheid.

Daarnaast dien je ook rekening te houden met de verschillende devices waarmee je bezoekers op je website komen. Zorg er altijd voor dat je website responsive is en dus op alle devices goed bruikbaar is.

Om te analyseren hoe jouw website presteert qua usability, kun je ook gebruik maken van Search Console. Onder het kopje ‘functionaliteit’ zie je de prestaties van jouw webshop op vlak van gebruiksvriendelijkheid.

Ben jij klaar om de eerste stap te zetten?

Zoals je kunt lezen zijn er een hoop zaken om rekening mee te houden wanneer je aan de slag gaat met SEO. Ben jij benieuwd waar de grootste kansen liggen voor jouw webshop om mee aan de slag te gaan? Vraag dan gelijk een gratis SEO scan aan. Wij analyseren jouw webshop en brengen de kansen in kaart waar jij mee aan de slag kunt gaan om de vindbaarheid van jouw webshop te verbeteren.


Heb je nog een vraag?

Vul ons contactformulier in, we helpen je graag!

Contact
Meest recente blogs

Lees meer over e-commerce trends, Shopware, Shopify en de ShopWorkers