Aan de slag met social commerce: 3 tips

Ik sta te wachten op de trein en om de tijd te doden scroll ik even door mijn Instagram feed. Na wat Insta stories te hebben bekeken, zie ik een foto van een tof sieradenmerk dat ik volg. Met prachtige fotografie kondigen ze de nieuwe collectie aan en mijn aandacht is getrokken. Ik scroll door de mooie foto’s en ben bijzonder gecharmeerd van een paar oorbellen. De ‘Shoppen’ button lonkt en na een minuut of 3 ben ik de trotse nieuwe eigenaar van een paar mooie gouden oorringen. Voldaan scroll ik weer verder door mijn Insta feed.

Social commerce, het is een fenomeen dat steeds meer zijn intrede doet in ons dagelijkse leven. De commerciële mogelijkheden van social media worden door steeds meer merken benut en brengen een nieuwe manier van shoppen met zich mee. In voorgaande jaren hebben platformen als Pinterest en Instagram al succesvol koop-elementen toegevoegd aan hun diensten met koopknoppen en shoppable posts, net als in het voorbeeld hierboven. Nu zien we ook advertenties die linken naar de webshop met een pop-up venster, waarbij gebruikers de social platformen niet eens meer hoeven te verlaten om een aankoop te doen. Deze nieuwe manier van winkelen brengt veel nieuwe kansen voor online ondernemers. Hoe benut je deze kansen en zet je sociale media in om jouw conversies te verhogen? Wij geven je drie tips (en een bonustip) voor social commerce succes. 

Tip 1: begin met een social media strategie
Veel bedrijven zijn actief op social media, maar hebben lang niet altijd helder met welk doel ze daar aanwezig zijn. Social media bieden enorme kansen en door ze slim in te zetten kunnen bedrijven flink groeien. Maar hiervoor moet er wel een doordachte strategie zijn geformuleerd, want alleen met een goede basis is groei realistisch. Als organisatie is het van belang om te bedenken hoe social media kunnen bijdragen aan marketing- of communicatiedoelstellingen. Welke tactieken zijn daarvoor geschikt? En wat is de boodschap die je wilt overbrengen op social media? Je moet weten wie je precies wilt bereiken, wat deze doelgroep bezighoudt en welke content zij interessant vinden. Wanneer je dit helder hebt, is de basis in principe gelegd. Vervolgens kun je aan de slag met het creëren, publiceren, monitoren en optimaliseren van content op social media.

Tip 2: focus op de kwaliteit van je visuele content
Het visuele aspect van social media is misschien wel het belangrijkste. Een mooie foto kan je direct grijpen, zorgt ervoor dat bezoekers blijven hangen en wellicht zelfs doorklikken naar je site of profiel. Instagram en Pinterest gaan zelfs helemaal om foto’s. Het is daarom van groot belang om hoogwaardig beeldmateriaal te maken dat je doelgroep aanspreekt. Alleen daarmee val je op en verdwijn je niet in de overvolle feeds van gebruikers. Onderscheidend zijn is dus key, maar ook is het belangrijk om authentiek te blijven. Dus bedenk voor jezelf: wat maakt jouw merk onderscheidend en waar sta je voor? Doe onderzoek naar je doelgroep en achterhaal wat jullie verbindt. Door deze aspecten in beeld te brengen creëer je een authentiek en eigen verhaal waarmee je de aandacht van je doelgroep trekt.

Tip 3: gebruik de verkoopmogelijkheden die de sociale platformen bieden
Social media platformen ontwikkelen zich de afgelopen jaren flink op commercieel gebied. Er komen steeds meer features bij die bedrijven helpen om hun waar aan de man te brengen. Op Instagram kun je gebruik maken van Shoppable Posts, waarmee je een post kan labelen met de producten die op de foto getoond worden. Een gebruiker klikt op bijvoorbeeld een paar schoenen in de foto, kan ze daarna binnen de Instagram app bekijken en vervolgens direct aanschaffen via de website. Een andere social commerce feature op Instagram zijn de Stories waarbij je via de swipe up functie direct kan doorverwijzen naar een productpagina. Een functionaliteit van Facebook is de marktplaats waar geadverteerd kan worden in specifieke productcategorieën. Bekijk als organisatie welke van deze mogelijkheden bij je passen en verwerk het in je social strategie. 

 

Shoppable Post op Instagram (bron: Influencer Marketing Hub)

Social commerce gaan we in de toekomst ongetwijfeld meer zien. In een tijd waarin online ervaringen steeds meer in elkaar overlopen, zitten sociale platformen niet stil om de consument hierin zo goed mogelijk te bedienen. Als e-commerce bedrijf loont het zich dan ook om tijd te investeren in een social media strategie en mee te gaan in de ontwikkelingen. Alleen op die manier kun je ook profiteren van de kansen die social commerce biedt. Kleine bonustip: zorg dan ook gelijk dat de mobiele experience van je website op en top is, social media zijn ten slotte mobile first (meer over een mobile first aanpak lees je hier).  

Door Réhsmi Eikhout