Tips voor webshop succes op Black Friday

Het einde van het jaar is in zicht en dat betekent dat een belangrijke periode voor e-commerce bedrijven aanbreekt. De consument begint met inkopen doen voor de feestdagen en is daarmee gevoeliger voor interessante aanbiedingen en goede deals. Met Black Friday in het vooruitzicht draait de marketing machine van vele webwinkels dan ook op volle toeren. Sommige webwinkels behalen tijdens deze periode tot wel een derde van de hele jaaromzet. Wil je als webshop eigenaar ook een graantje meepikken van de komende shopping-gekte? In deze blog geven ik je een aantal handige marketingtips om traffic en de conversie van jouw webshop te boosten.

Maak je doelgroep enthousiast

Zet verschillende kanalen in om je doelgroep enthousiast te maken voor Black Friday aanbiedingen. Social media posts zijn bijvoorbeeld zeer geschikt om verschillende artikelen uit te lichten en om je doelgroep te ‘teasen’. Een nieuwsbrief helpt je om bestaande klanten te informeren over de sales, lees hier meer over bij de volgende tip. Een andere optie is om via banners te adverteren op websites die bezocht worden door je doelgroep. Maar vergeet ook jouw webshop zelf niet. Geef je shop een feestelijk tintje met mooie visuals en banners zodat bezoekers meteen weten waar ze moeten zijn voor de leukste en beste deals.

Boost retentie met exclusiviteit

Er gaat niets boven tevreden klanten die graag terugkomen. Zulke klanten geef je graag iets extra’s en een sale periode is daar een perfect moment voor. Biedt deze groep bijvoorbeeld exclusieve korting op een selectie artikelen die voor andere bezoekers niet afgeprijsd zijn op Black Friday. Of maak een kortingscode waarmee ze een (extra) korting krijgen over het gehele aankoopbedrag. De beschikbaarheid van een korting zorgt voor traffic naar de website en maakt klanten sneller geneigd een aankoop te doen. Een speciale nieuwsbrief is je go-to middel om de klantengroep persoonlijk te informeren over de acties.

Zorg dat overige processen op orde zijn

Black Friday kan zorgen voor een piek in het aantal verkopen van jouw webshop. Dit betekent ook een piek in het aantal pakketjes dat verzonden moet worden en wellicht ook in het aantal vragen dat bij de klantenservice binnenkomt. Zorg voor extra capaciteit tijdens en direct na Black Friday zodat ook deze zaken vlot verlopen. Op die manier voorkom je ontevreden klanten en slechte reviews.

Bonustip: Black Friday cadeau voor jezelf

Black Friday is niet alleen een dag waarop alle retail aanbieders kortingen inzetten. Er zijn ook verschillende softwareleveranciers die tijdelijk de prijzen van hun producten verlagen. Denk bijvoorbeeld aan website plugins die tegen gereduceerd tarief worden aangeboden. Het perfecte moment voor jou als webwinkelier om plugins aan te schaffen die je helpen jouw webshop te optimaliseren en klaar te maken voor de rest van het feestdagen seizoen. In bijvoorbeeld de Shopware Community Store kun je van Black Friday tot en met Cyber Monday terecht voor interessante plugins met korting.

 

 

Door Réhsmi Eikhout, Digital Marketeer