Vier tips die je verder helpen tijdensBlack Friday en de feestdagen

Het einde van het jaar is in aantocht en dat kan maar één ding betekenen: de feestdagen komen eraan. Met de feestdagen komt ook de bijbehorende en onmiskenbare shopping periode. Het aantal dagen waar online ondernemers in deze periode aandacht aan moeten besteden is de afgelopen jaren toegenomen. Dit komt vooral door Amerikaanse uitverkoopdagen als Black Friday en Cyber Monday, die ook in Nederland vaste voet aan de grond hebben gekregen. Een gouden tijd die veel traffic en omzet met zich mee kan brengen, maar ook een tijd die lastig kan zijn. Voor kleine en middelgrote webshops is het niet altijd haalbaar om gedurende langere tijd kortingen te geven. Helemaal niets doen tijdens deze dagen is echter ook geen optie, want dan gaan deelnemende concurrenten er wellicht met je klanten vandoor. Hoe zorg je ervoor dat je de feestdagen-boot niet mist maar toch mee kan doen op een manier die bij jouw webshop past? In dit artikel geven wij je een aantal handige tips voor een hoofdpijnvrije strategie voor Black Friday en de feestdagen. 

Geef je eigen draai aan je campagnes
Tijdens Black Friday, Cyber Monday en de feestelijke decembermaand vliegen de aanbiedingen je om de oren. Tussen al dat uitverkoopgeweld kan het lastig zijn om op te vallen met je webshop, zeker als je boodschap soortgelijk is aan de rest van de webshops. Een manier om tussen de rest uit te springen is om je eigen draai te geven aan een sale. Jouw webshop, het verhaal en de persoonlijkheid van je bedrijf zijn uniek. Bedenk een thema dat daarbij past en koppel dat aan je campagne. Hoe je dat doet? Zoals Intratuin bijvoorbeeld. De groenspecialist doopte Black Friday om tot Green Friday en gaf korting op planten. 

Vierdaagse Black Friday sale of juist een ander moment
‘Officieel’ duurt Black Friday één dag, maar is in werkelijkheid het startsein van een vierdaagse sale. De gehele Black Friday sale periode duurt van vrijdag tot en met maandag. De laatste dag is ook wel bekend als Cyber Monday. Vergis je dus niet wanneer je besluit om mee te doen met het feestgedruis en laat de acties het hele weekend doorlopen. 

Wanneer deelnemen aan de gehele sale geen optie is of je daar gewoonweg geen zin in hebt is er altijd deze mogelijkheid: bedenk zelf een sale en lanceer deze net vóór of na Black Friday. Op die manier val je zeker op en kun je zelf kiezen of je één, twee of meer dagen acties houdt. Coolblue deed het voor en hield twee jaar geleden hun eigen Blue Friday, een week eerder.

Bedenk een bijzondere actie met korting of juist geen korting

Voor de consument zijn kortingen natuurlijk enorm interessant. Tijdens uitverkoopperiodes zijn die kortingen vaak juist hetgeen waar het om gaat. Voor kleine en middelgrote webshops kan dit lastig zijn. Kortingen drukken marges en dat kan de winstgevendheid van een bedrijf in gevaar brengen. Hoe ga je in zo’n situatie met kortingen om? Als je het als onderneming kán, geef dan zeker een korting tijdens dit soort sale dagen. Wanneer het niet lukt zijn er andere manieren te vinden waarop je toch iets extra’s aan je klanten kan geven, zonder in de problemen te komen. Denk bijvoorbeeld aan het geven van een klein cadeau item bij elke bestelling of extra spaarpunten bij de aankoop van bepaalde artikelen. Dille & Kamille kwam vorig jaar met een prachtig voorbeeld. Het bedrijf gaf geen korting tijdens Black Friday omdat het niet past bij hun duurzame karakter, in plaats daarvan doneerden ze bij elke aankoop € 1 aan een goed doel. Bedenk dus wat past bij jouw webshop en maak daar een leuke actie van. 

Tip 4 – Bereid je contentkalender goed voor
Wanneer je hebt bedacht in welke vorm je deelneemt aan de shopping periode, welke specifieke dagen en wat de acties gaan zijn, begint het echte werk. Je kunt aan de slag met de campagnes en de contentkalender. Om deze vorm te geven bepaal je eerste welke kanalen je gaat inzetten. Een nieuwsbrief helpt je bijvoorbeeld om bestaande klanten op de hoogte te brengen en social media zijn geschikt om een breder publiek aan te spreken. Misschien is het wel interessant om samen te werken met een influencer die past bij je doelgroep of om affiliate websites in te zetten. Er zijn mogelijkheden te over, dus het loont om hier goed over na te denken. 

Na het bepalen van de kanalen kun je verder met de content zelf. Pas je content aan op het thema dat je gekozen hebt voor jouw campagnes en de verschillende feestdagen. Bedenk leuke inhakers zoals bij de eerste tips: doop Black Friday bijvoorbeeld om tot Happy Friday en koppel jouw kerstcampagne aan een goed doel dat bij je webshop past. Vergeet daarbij ook niet om onderscheid te maken tussen de typen content. Creëer buzz met inspirerende inhakers en social media posts, tease bezoekers vervolgens met een exclusief voorproefje op de aanbiedingen en breng ze uiteindelijk in de verleiding een aankoop te doen met activerende content. Lidl haakte vorig jaar op humoristische wijze in op Black Friday met hun Black Preiday waarbij, je raadt het al, prei in de aanbieding was. Een ander leuk voorbeeld van succesvolle feestdagen content is de Surprisehulp van Albert Heijn tijdens Sinterklaas vorig jaar. De supermarktketen voorzag klanten van last minute Sinterklaas inspiratie via korte video’s met handige surprisetips. 

Klaar voor de feestdagen shopping fever? 
Ben jij klaar voor de shopping dagen die eraan komen? Doe je voordeel met bovenstaande tips en ga de feestdagenperiode in met een strategie waar je je als online ondernemer goed bij voelt. Mocht je meer willen weten of zoek je advies op maat, dan kun je altijd vrijblijvend contact met ons opnemen. 

Door Réhsmi Eikhout