Vijf e-commerce trends voor 2019

Door Réhsmi Eikhout

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Wat gaat 2019 brengen op het gebied van e-commerce? Het aantal online aankopen blijft in ieder geval stijgen. In 2021 verwacht Statista zelfs dat het totale bedrag aan online aankopen zal oplopen tot $5 miljard wereldwijd. Dat is goed nieuws voor webwinkeliers, maar met deze stijging neemt ook de concurrentie toe. Gelukkig staan de ontwikkelingen niet stil en biedt het landschap tal van manieren om jouw webshop toekomstproof te maken. In dit artikel bespreek ik vijf van deze ontwikkelingen die je zeker niet wilt missen in 2019.

1. Voice commerce

Met de komst van voice assistants als Google Home ontstaan nieuwe mogelijkheden voor online shoppen. Consumenten kunnen met het inspreken van een zoekopdracht sneller en makkelijker shoppen. Voor merken is het interessant omdat het een nieuwe manier van communiceren met de klant biedt en wegens de positieve effecten die het op de conversie heeft. Voice assistants stellen merken voor de uitdagingen van dit nieuwe kanaal en het ontwikkelen van spraakgestuurde diensten. Een aantal Amerikaanse bedrijven als Walmart en Domino’s bieden al zulke diensten aan. De verwachting is dat deze toepassingen zich dit jaar ook in Nederland gaan ontwikkelen.   

2. Personalisatie

In 2019 wordt personalisatie een nog belangrijkere factor als het op online shoppen aankomt. Consumenten zijn sneller geneigd een aankoop te plaatsen wanneer een merk hen persoonlijk benadert, daarnaast bevordert het de klantrelatie door een positieve merkbeleving. Slimme software helpt bij het realiseren van die gepersonaliseerde ervaring. Dankzij data weten we veel van online shoppers en hun voorkeuren. Verschillende e-commerce platformen bieden in hun software mogelijkheden om informatie over klanten te verzamelen, die vervolgens ingezet kan worden om hen de meest optimale ervaring te bieden. Het platform van Shopware is daar een mooi voorbeeld van. De functionaliteiten Customer en Product Streams geven inzicht in het gedrag en de voorkeuren van een klant. Met deze informatie kunnen vervolgens custom made pagina’s worden gemaakt, specifiek voor dat type klant. Wanneer de klant inlogt, krijgt deze content en productsuggesties te zien die helemaal op hem of haar zijn afgestemd.

3. Mobile first

Het is niet nieuw, we weten al een aantal jaren dat online commerce ook op mobiel stijgt. Het gebruik van smartphones neemt toe en daarmee ook de mate waarin smartphones gebruikt worden voor het doen van online aankopen. De stijgende lijn van 2018 zet zich dus voort in 2019. Het is voor webwinkeliers dan ook een absolute must om een responsive webshop te hebben, alleen op die manier kun je mee profiteren van de groei in m-commerce. Mobile first is het devies. Deze ontwikkeling heeft ook gevolgen voor andere aspecten van online shoppen, zoals bijvoorbeeld voor het betalen. Met de groei van m-commerce ontstaat de behoefte aan betaalmethodes die geschikt zijn voor mobiel. Evalueer dus ook je betaalmethodes: is jouw webshop er klaar voor om mobiele betalingen te accepteren? Zo niet, dan weet je waar je aan moet werken.

4. AR en VR

Ontwikkelingen in AR en VR gaan dit jaar de customer experience enorm beïnvloeden. Verschillende bedrijven hebben al apps waarmee consumenten producten kunnen uitproberen. De app Virtual Assistant van cosmeticamerk Sephora bijvoorbeeld, deze stelt de gebruiker in staat te kijken hoe make-up producten eruit zien op hun gezicht via de camera op hun telefoon. Een ander bekend voorbeeld is de Ikea Place app. Mobiele online shoppers kunnen met behulp van de app zien hoe een bank of ander meubel in de woonkamer zou staan. Beide voorbeelden zorgen voor een heel andere beleving en nemen onzekerheden over het product weg die zonder de app zouden blijven bestaan.

Gerelateerde afbeelding

Virtual reality biedt daarnaast talloze mogelijkheden om de consument een bijzondere merkervaring te geven. Zeker wanneer je technologie liefhebbende millennials als doelgroep hebt is dit interessant. Met VR kun je je doelgroep een ervaring bieden die een veel grotere impact heeft dan traditionele marketingmiddelen. Een mooi voorbeeld hiervan is de VR-cardboard experience van Nespresso. Klanten kregen een kartonnen VR-bril thuisgestuurd via de post waar ze hun telefoon in konden schuiven. Via een speciale link konden ze vervolgens meekijken op de Indonesische koffieplantages van Nespresso, alsof ze er zelf middenin stonden.

5. Social commerce

Last but not least in deze lijst is social commerce. In voorgaande jaren hebben platformen als Pinterest en Instagram al succesvol koop-elementen toegevoegd aan hun diensten met koopknoppen en shoppable posts. Nu werken social media platformen aan e-commerce mogelijkheden waarbij consumenten producten kunnen kopen zonder het platform überhaupt te hoeven verlaten. Het legt voor merken minder druk op andere kanalen als SEO of Adwords. Voorwaarde is wel dat er ongoing aan de social presence wordt gewerkt, die is immers onmisbaar voor succes op dit gebied.

Concluderend kunnen we zeggen dat de consument veeleisender wordt en in 2019 op zoek is naar meer beleving en gemak in online shoppen. De technologie moet naadloos aansluiten op het device gebruik van de tech-savvy online shopper. Daarnaast zoekt hij of zij naar authenticiteit bij merken en willen ze zoveel mogelijk een persoonlijke ervaring hebben tijdens het shoppen. Daarbij is het natuurlijk altijd belangrijk dat je als webwinkelier goed blijft luisteren naar wat jouw specifieke doelgroep nodig heeft. Met deze trends ben je in ieder geval goed op weg.

Hulp nodig of meer weten?

Wil je meer weten over e-commerce en wat deze trends voor jouw webshop kunnen betekenen? Neem contact op via onderstaande button. We gaan graag met je in gesprek!