Webshop tip:creëer de beste check-out ervaring

Leestijd: 5 minuten

Het blijkt uit onderzoek dat maar liefst 70% van de webshop bezoekers zijn of haar bestelling niet afronden. Er zijn verschillende redenen waarom mensen de webshop (zonder bestelling) verlaten. Het Baymard Institute heeft een uitgebreid onderzoek gedaan naar het check-out proces. Ze benoemen in hun onderzoek de meest voorkomende redenen waarom bezoekers afhaken (voor of tijdens het check-out proces). Hieronder volgt een top 3 van de meest voorkomende situaties waarin klanten belanden, wat ervoor zorgt dat ze hun bestelling niet afronden.

Drie redenenwaarom bezoekers afhaken

  • Stipt bovenaan, met 55%, zijn de kosten die bij de (extra) bestelling komen zoals verzendkosten en btw. Deze kosten komen vaak onverwacht voor sommige klanten en zorgt ervoor dat ze de bestelling annuleren.
  • De tweede reden is het feit dat de meeste webshops de klant verplichten een account aan te maken. Wij raden onze opdrachtgevers dan ook altijd aan om dit niet verplicht te stellen, enkel optioneel. Bij onze opdrachtgever Bouwbink hebben we de voordelen van een account weergegeven, op de eerste pagina van het check-out proces. Dit is een manier om het aanmaken van een account vrijblijvend, maar toch bevorderlijk te maken.
  • Een te lang, of te ingewikkeld check-out proces is de derde reden waarom bezoekers afhaken. Dit is dan ook de reden voor deze blog. Een check-out proces is met Shopware is snel, overzichtelijk en eenvoudig.

Het doel is om het klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken. Shopware stelt onze opdrachtgevers in staat om een eenvoudige, snelle en overzichtelijke check-out te bouwen. Ook kunnen we met Shopware verwachtingen managen, wat teleurstellingen of frustraties tijdens het check-out proces voorkomt. Wij noemen in deze blog vier manieren waarop je de beste check-out pagina bouwt, met het Shopware platform.

Meer weten of de mogelijkheden van Shopware?

1. Lay-outvoor een eenvoudige check-out

Een van de belangrijkste aspecten van een goede check-out pagina is de lay-out. Een eenvoudige en overzichtelijke lay-out werkt voor klanten het fijnst. Op deze manier is het voor klanten duidelijk wat ze moeten doen en is de kans dat ze afhaken veel kleiner. Een rustige lay-out, met weinig overbodige informatie. Zorg er ook voor dat je niet te veel informatie vraagt van een klant, hoe meer zij moeten invullen hoe ingewikkelder het wordt en hoe meer tijd het vraagt. Wat kan helpen, is een groen vinkje toevoegen op het moment dat de klant een regel heeft ingevuld. De kleur groen geeft een positieve stimulus, waardoor de klant gemotiveerd zal blijven het proces af te ronden.

Tip: bestellen klanten op hun mobiel? Zorg er dan voor dat het numerieke toetsenbord opent op het moment dat er cijfers (zoals de postcode of een telefoonnummer) van ze worden gevraagd. Wil je meer weten over webshops op mobiel? Lees dan ons artikel over Shopware en PWA, dan ben je gelijk op de hoogte van alle mogelijkheden die Shopware biedt voor een perfecte webshop beleving op mobiel. 

2. Instant check-outvoor een snelle check-out

Het is erg belangrijk dat de check-out niet al te lang duurt, want anders zullen klanten mogelijk afhaken. Shopware stelt haar klanten in staat dit te bereiken, met de ‘instant check-out’ plug-in. Deze plug-in wordt ook wel de ‘1 click check-out’ genoemd en (de naam zegt het al) met één druk op de knop kan de klant zijn bestelling afrekenen. Zeker voor producten die klanten al kennen en opnieuw bestellen, is dit een hele goede optie. Op de afbeelding hieronder is een demo shop te zien, met ‘1 click buy’ kan de klant het product direct afrekenen. Een goede toevoeging aan jouw shop om ervoor te zorgen dat het check-out proces sneller gaat en je klanten niet afhaken.

3. Collapse cartvoor een overzichtelijke check-out

Om ervoor te zorgen dat de check-out overzichtelijk is, kan je ervoor kiezen het winkelmandje middels een pop-up weer te geven. De check-out van onze opdrachtgever QFB Gardening is hierdoor (ook al zeggen we het zelf) erg overzichtelijk. Het winkelmandje is te zien op het moment dat er een product wordt toegevoegd en deze vult 1/4 van het scherm. Deze front-end techniek wordt ook wel een ‘collapse cart’ genoemd. De lay-out van de collapse cart is erg overzichtelijk. Een goede (en leuke) toevoeging aan deze collapse cart is om bovenin een gekleurde balk weer te geven. Indien deze balk vol is zal de bestelling gratis worden verzonden. Dit zorgt ervoor dat bezoekers eerder geneigd zijn om voor een paar euro meer te bestellen. Zoals eerder genoemd is de belangrijkste reden van afhaken, verborgen kosten. Met de collapse cart zijn alle kosten direct overzichtelijk weergegeven, op deze manier voorkom je dat klanten hierdoor afhaken.

4. Step by stepvoor een overzichtelijke check-out

Een ander belangrijk aspect voor een goede check-out is klanten laten zien wat ze kunnen verwachten. Daarom is een stapsgewijs check-out goed: aangeven hoeveel stappen er nodig zijn voordat de bestelling is afgerond. Bij onze opdrachtgever Bouwbink hebben we dit inzichtelijk gemaakt door van te voren aan te geven uit hoeveel stappen het check-out proces bestaat en in welke stap de klant zich momenteel bevindt. Hieronder zie je de eerste stap van de check-out op Bouwbink.nl.

Een andere manier om aan verwachtingsmanagement te werken, is om transparant te zijn over de levertijd. Op deze manier weten klanten precies wanneer ze hun bestelling kunnen verwachten. Bij onze opdrachtgever het Rijksmuseum is in de check-out pagina duidelijk weergegeven hoe lang de bestelling zal duren. Omdat het Rijksmuseum over de hele wereld levert, is elke levertijd achter het land van levering weergegeven. De bijbehorende verzendkosten worden ook direct weergegeven, in de samenvatting rechts op het scherm.

 

Wat er nog meer goed is aan de check-out van het Rijksmuseum, is de manier waarop het adres wordt gevraagd. De klant hoeft enkel de postcode in te voeren, daarna wordt automatisch de straatnaam weergegeven en kan de klant het huisnummer kiezen. Op deze manier hoeft de klant weinig inspanning te leveren én is er geen kans op een verkeerde levering vanwege typfouten. Dit werkt overigens voor alle landen ter wereld. Je hoeft enkel jouw landkeuze in te vullen, vervolgens start je met het invoeren van de postcode (of het adres) en het wordt automatisch aangevuld.

Een hogereconversie

Dit waren onze tips voor een eenvoudige, snelle en overzichtelijke check-out pagina. Om een hogere conversie te scoren, hebben we nog een tip. Het is mogelijk om in de collapse cart, of op de check-out pagina, productsuggesties weer te geven. Het gebruik van ‘Deze producten vindt u misschien ook interessant’, is een slimme marketingfunctie om toe te voegen aan jouw check-out pagina en heeft zich als effectief bewezen.

Een handje helpen

En mocht de klant tóch nog afhaken tijdens het check-out proces? Dan kan je altijd een mailtje sturen om ze te herinneren dat er nog producten in hun winkelmandje staan. Een leuk en origineel mailtje, in jouw huisstijl, om klanten terug naar jouw e-commerce platform te krijgen en daar hun bestelling toch af te ronden.

Contact?

Heb je nog vragen en wil je contact openmen? Leuk! Klik op de Whatsapp-button rechtsonder in het scherm, of vul het contactformulier in. En wil je automatisch op de hoogte zijn van al het ShopWorks nieuws + exclusieve content? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang deze elke maand in je inbox.