Richt jouw online platform in voor de juiste doelgroep

Leestijd: 3,5 minuten

Het is van groot belang dat jouw webshop aansluit bij jouw doelgroep. Dit is immers een van de belangrijkste manieren om ervoor te zorgen dat consumenten overgaan tot conversie. Wij maken voor deze blog een onderscheid tussen de volgende twee doelgroepen: ‘de millennial en de niet-millennial, waardoor je als bedrijf makkelijker keuzes kunt maken. De millennial is geboren in 1980 of later, iedereen die eerder geboren is onderdeel van de niet-millennial groep. Dit is een eenvoudige manier van doelgroep bepaling.

Ben jij benieuwd of je moet gaan verdiepen in mobile-first of juist niet? Of welke keuzes je moet maken rondom het creëren van beeld en tekst? Bedenk wie jouw doelgroep is op basis van leeftijd en lees wat jij kunt doen om jouw online omgeving te optimaliseren voor de juiste doelgroep.

De niet-millennial groep

Bestaat jouw doelgroep uit de niet- millennial (dus iedereen die eerder dan 1980 geboren is) dan is het belangrijk dat jouw webshop afgestemd is voor de desktop en tablets. Deze generatie doet haar online aankopen voornamelijk (nog) op de grotere schermen. Het is van belang dat de webshop, en met name het check-out proces, overzichtelijk en duidelijk is. Meer tips voor een goede check-out hebben we in deze blog op een rijtje gezet.

Als potentiële klanten jouw webshop te ingewikkeld vinden, dan zullen ze hoogstwaarschijnlijk (uit frustratie) de webshop verlaten. Om dit te voorkomen is het van belang dat je veel tijd stopt in het ontwerp van de desktop- en tablet versie van je webshop. Wij helpen je hier graag bij, tijdens een (online) inventarisatiegesprek. We bespreken de doelgroep en zetten alle mogelijkheden van jouw shop op een rijtje. Een converterend design staat voorop!

De webshop van opdrachtgever QFB Gardening, specialist de verkoop van vele soorten bloembollen, is met name gericht op de niet-millennial doelgroep. De gebruikte fotografie is kleurrijk, maar verder is de webshop rustig vormgegeven. Het e-commrce platform heeft een duidelijke hoofdnavigatie en is zeer gebruiksvriendelijk. Uiteraard werkt de webshop ook goed op mobiel; de knoppen zijn hier een tikkie groter dan normaal, zodat het gemakkelijk is te gebruiken. Daarnaast is er extra tijd besteed aan het design van de knoppen en het kleurgebruik.

Door de inzet van iconen is de winkelwagen nog gebruiksvriendelijker en daardoor erg doeltreffend. Ook de inzet van kleuren voor bijvoorbeeld ‘pre order’ en ‘korting’ geeft informatie die de consument kan helpen bij het aanschaffen van verschillende artikelen.

Bekijk de QFB Gardening case

De millennial groep

Zijn de mensen uit jouw doelgroep in 1980 of later geboren? Dan heb je te maken met ‘de millennial’. En dan moet je aan het werk. Want een webshop bouwen voor de millennial, ervoor zorgen dat ze overgaan tot conversie (voordat hun aandacht alweer weg is), dat is een uitdaging. Maar zeker niet onmogelijk. Wij geven drie tips om je webshop aantrekkelijk te maken voor ‘de millennial’.

Webshop tip: afstemmen op doelgroep

Tip 1: mobile-first

Het allerbelangrijkste: jouw webshop moet ontworpen zijn voor smartphones. Uiteraard is niet iedere millennial hetzelfde, maar de meeste hebben al een smartphone sinds deze voor het eerst op de markt werden gebracht en kennen geen leven zonder. Alles gaat via de mobiel, dus ook online aankopen doen. Werkt jouw shop niet goed op de mobiel? Dan kan je een aankoop van de millennial wel vergeten. Dus, zorg ervoor dat jouw webshop goed werkt op mobiel. Wij raden je aan om eens te kijken naar PWA (Progressive Web Application). Met Shopware PWA zorg je ervoor dat jouw webshop efficiënt en snel is, en zich dusdanig aanpast voor de mobiele gebruikers. Hier lees je meer over PWA, dat verder gaat dan een responsive design.

 

Tip 2: Meer beeld

Om ervoor te zorgen dat de millennial op je webshop komt is 1 ding, om ervoor te zorgen dat hij blijft hangen en iets aankoopt is een tweede. Want Millennials hebben een zeer korte concentratieboog, onderzoek wijst aan soms minder dan 10 seconden. Ze zijn zeer visueel ingesteld en worden erg blij van (bewegend) beeld. Je trekt de aandacht door spectaculaire en opvallende beelden te tonen. Maak dus gebruik van veel fotografie en voor kledingwebshops is een productvideo een goede tip.

 

en minder tekst

Millennials nemen niet de tijd om je webshop uitgebreid te lezen, ze scannen alles vluchtig door. Gebruik daarom niet lange teksten, maar korte koppen en iconen die de aandacht trekken en gemakkelijk te scannen zijn. Nogmaals, beeld is belangrijker dan tekst. Dus laat de beelden op je webshop spreken. Heb je hulp nodig bij het maken van fotografie voor je webshop?
Onze Content Studio helpt je graag!

Tip 3: Soepel en nieuw

Millennials houden ervan als de webshop ervaring intuitief is. Zo vinden ze het fijn als het check-out proces snel gaat en ze ook als gast kunnen afrekenen. Daarnaast is het fijn als het winkelmandje alle producten onthoudt, ook als je op meerdere tabbladen aan het shoppen bent. Wanneer de millennial – na het bezoeken van een specifiek product – teruggaat naar het product overzicht, is het fijn als ze door kunnen gaan waar ze gebleven waren (en niet weer helemaal omlaag hoeven te scrollen). Ook vindt de millennial het prettig als het betaalproces soepel en overzichtelijk verloopt en er een mogelijkheid is om achteraf te betalen.

De doelgroep in kwestie is gek op nieuwe dingen. Een nieuwe collectie wekt de (al beperkte) aandacht en maakt ze nieuwsgierig. Nieuw aanbod laten zien is niet voor iedere webshopeigenaar mogelijk, maar er zijn ook andere manieren om op soortgelijke manier de aandacht te wekken. ‘De top 10 favorieten van deze influencer’ of ‘dit zijn de 5 must-haves voor deze winter’ doen het ook goed bij de millennials.

Extra tip:social media

Je webshop gaat verder op social media. Met name de millennials hechten veel waarde aan social media. Zo zijn ze eerder geneigd een product te kopen indien een influencer deze heeft aangeraden, of wanneer er veel positieve reacties op social media staan.

Onze opdrachtgever Deblon Sports is erg actief op social media en ze zijn met name erg sterk op Instagram. Het merk heeft bijna 9 duizend volgers en (re)post regelmatig foto’s van vrouwen in hun kleding. Het merk groeit elke dag en wordt steeds populairder. Niet alleen onder de millennials, maar ook in de niet-millennial groep is social media erg groot. En social media wordt in de toekomst alleen maar belangrijker…

Webshop tip: afstemmen op doelgroep

De toekomst: generatie Z

Over de toekomst gesproken, een opkomende generatie – die een zeer grote rol gaat hebben in onze maatschappij – is generatie Z. Je behoort tot de generatie Z wanneer je tussen 1995 en 2010 geboren bent. Er is verwacht dat in 2020 maar liefst 40% van de totale wereldwijde consumentenconsumptie bestaat uit generatie Z’ers. Het is dus belangrijk dat we deze doelgroep ook leren kennen, om ze optimaal aan te kunnen aanspreken en lokken naar de webshop. We gaan binnenkort verder in op generatie Z, re-commere en vertellen we alles wat je moet weten om de generatie Z jouw product te laten kopen. Wil je graag op de hoogte gehouden worden? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. 

Contact?

Heb je nog vragen en wil je contact openmen? Leuk! Klik op de Whatsapp-button rechtsonder in het scherm, of vul het contactformulier in. En wil je automatisch op de hoogte zijn van al het ShopWorks nieuws + exclusieve content? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang deze elke maand in je inbox.